دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دو سال گذشته تلاش کرده است هدایای سیاسی زیادی به نتانیاهو بدهد. از انتقال سفارت آمریکا به قدس گرفته تا خروج از توافق هسته ای ، اینها همه هدایایی بود که ترامپ تلاش کرده است تا رضایت نتانیاهو را جلب کند.

اکنون بار دیگر نتانیاهو به ترامپ احتیاج دارد. در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل، نتانیاهو قرار است هفته آینده راهی واشنگتن شود چرا که بیش از هر زمان دیگر به حمایت رئیس جمهوری آمریکا نیاز دارد. 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی به واشنگتن سفر می کند که رسوایی فساد بر تلاش وی برای انتخاب مجدد در انتخابات بیستم فروردین سایه افکنده است. ائتلاف شکننده وی برای اولین بار در یک دهه گذشته می تواند در مقابل یک گروه چپ میانه به رهبری بنی گانتز، رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل شکست بخورد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از ائتلاف ژنرال ها و با اعلام دادستان این رژیم برای محاکمه او در پرونده های فساد چالش جدیدی را با نظرسنجی های اخیر تجربه می کند.

بر اساس این نظرسنجی ها، ائتلاف راستگرای نتانیاهو شامل حزب لیکود و احزاب افراطی دینی به ۵۹ کرسی کنست دست خواهد یافت و در این صورت دو کرسی برای کسب اکثریت و تشکیل ائتلاف حکومتی کم خواهد داشت. حد نصاب ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی است. 

نتایج نظرسنجی کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان می دهد که بنی گانتز ۳۶ کرسی را از آن خود خواهد کرد اما لیکود نتانیاهو ۳۰ کرسی را تصاحب می کند. 

نظرسنجی KAN News اما اوضاع را از این هم برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدتر می بیند، به طوری که ۳۷ کرسی برای گانتز و ۲۹ کرسی برای نتانیاهو پیش بنی می کند.

پیش از این نظرسنجی ها، «آویخای مندلبنت» دادستان کل اسرائیل اتهاماتی را در پرونده های رشوه، فریب و خیانت در امانت متوجه نتانیاهو کرد؛ پرونده هایی که جدید نیست و سال هاست با نام های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ معروف است اما تا حالا جدیتی برای محاکمه نخست وزیر در این قضایا نبوده است. مندلبنت گفته است که مایل است جلسه استماع درباره اتهام های نخست وزیر برگزار شود تا پیش از تقدیم لوایح اتهام به دادگاه برای بررسی، بتواند از خود دفاع کند.

انتظار نمی رود که این فرایند پیش از انتخابات نهم آوریل ۲۰۱۹ (حدود یک ماه دیگر) به نتیجه برسد اما نتایج نظرسنجی ها می گوید که اسرائیلی ها به استقبال زودهنگام آن رفته اند.

امنیت، اقتصاد و شکاف های اجتماعی؛ این سه مساله همواره با نزدیک شدن به انتخابات کنست به سطح می آیند تا افکار رای دهندگان را به معضلات همیشگی تل آویو سوق دهند.

نتانیاهو در طرح ایران هراسی اخیر با ادعا درباره ضرورت توقف نفت ایران و نیز تشدید درخواست های او برای خروج نیروهای ایرانی از خاک سوریه تلاش می کند به افکار عمومی القا کند که اولویت داخلی اسرائیل نه پرونده های فساد او بلکه در خارج از اسرائیل است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.