آسوشیتدپرس گزارش داد، ژایر بولسونارو، رئیس جمهور راست افراطی برزیل چندی پیش در حالی به ریاست جمهوری رسید که رئیس جمهور چپ‌گرای قبلی برزیل روابط سردی با آمریکا داشت اما دولت بولسونارو با انتخاب آمریکا به عنوان مقصد اولین سفر رسمی خارجی وی تغییر رویکرد او نسبت به رئیس جمهور قبلی و در پیش گرفتن موضع حمایت از آمریکا را نشان داده است. بولسونارو همراه با هیأتی متشکل از شش وزیر و با هدف توسعه همکاری‌های تجاری و دیپلماتیک با آمریکا روز یکشنبه وارد این کشور شده و انتظار می‌رود امروز سه‌شنبه به دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا رفته و با او بر سر مجموعه‌ای از مسائل شامل راه‌های افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آمریکا در برزیل و همچنین حل بحران سیاسی ونزوئلا مذاکره داشته باشد.

بولسونارو روز دوشنبه در محل اتاق بازرگانی آمریکا یک سخنرانی ایراد کرده و گفت: امروز شما رئیس جمهوری در برزیل دارید که دوست آمریکا است و این کشور زیبا را تحسین می‌کند.

با این حال بولسونارو در اقدامی بی‌سابقه به بازدید از مقر سازمان سیا در منطقه لانگلی واقع در ایالت ویرجینیا رفت. ادواردو بولسونارو پسر رئیس جمهور برزیل که یک قانون‌گذار برزیلی بوده و او را در این سفر همراهی می‌کند در مورد این بازدید پدرش تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که وی در بازدید از مقر سیا به بحث در مورد "موضوعات بین‌المللی در منطقه" پرداخته است. ادواردو بولسونارو همچنین در توئیتی زبان به تحسین از سازمان سیا گشوده و نوشت: "سازمان سیا یکی از مورد احترام‌ترین آژانس‌های اطلاعاتی در جهان است". این توئیت او و همچنین اقدام پدرش در بازدید از مقر سازمان سیا واکنش‌های انتقادآمیز زیادی را در کشور برزیل که خاطره خوبی از سرویس‌های جاسوسی آمریکا ندارد ایجاد کرده است.

در سال ۲۰۱۳ ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در افشاگری‌هایی گفته بود، این آژانس مکالمات دیلما روسف رئیس جمهور سابق برزیل را شنود می کرده است و این مساله تشنج زیادی در روابط دو کشور ایجاد کرد.

سلسو آموریم که در دولت لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور اسبق برزیل وزیر امور خارجه بود و اکنون منتقد بولسونارو است در واکنش به بازدید وی از مقر سیا گفت: تاکنون سابقه نداشته رئیس جمهوری از برزیل از مقر سیا بازدید کند. این آشکارا موضع تبعیت کننده او را نشان می‌دهد و هیچ چیز با این قابل مقایسه نیست.

این در حالی است که سازمان سیا هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

بولسونارو راست افراطی در حالی سال گذشته میلادی به ریاست جمهوری برزیل رسید که یکی از تحسین‌کنندگان دونالد ترامپ است. این رئیس جمهور برزیل در سخنرانی در اتاق بازرگانی آمریکا اظهاراتی مشابه صحبت‌های ترامپ علیه رسانه‌ها مطرح کرده و از این گفت که چطور او نیز با مساله " اخبار دروغ" روبرو شده است. او ادعا کرد: همانطوری که ترامپ می‌خواهد یک آمریکای با عظمت داشته باشد ما هم می‌خواهیم یک برزیل با عظمت داشته باشیم.

این سخنرانی بعد از آن مطرح شد که مقام‌های برزیل و آمریکا چند توافق دو جانبه امضا کردند. یکی از این توافق‌ها به آمریکا اجاره استفاده از پایگاه هوا - فضای "آلکانتارا" برزیل به منظور پرتاب ماهواره به فضا را می‌دهد. همچنین برزیل نیز طی این توافقات روادید را برای سفر گردشگران آمریکایی به برزیل برداشت.

بولسونارو در اظهاراتی نیز درباره ونزوئلا گفت: ما باید موضوع ونزوئلا را حل کنیم. ما نمی‌توانیم آنها را در این وضعیتی که هستند به حال خود رها کنیم. ما باید ونزوئلا را آزاد کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.