ریانووستی گزارش داد، ویکتور بونداریف که قبلا فرمانده نیروی هوافضای روسیه بوده است، روز دوشنبه گفت: استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی آمریکا در رومانی چالشی جدی برای روسیه است.

وی افزود: در واکنش به این اقدام آمریکا، وزارت دفاع روسیه تصمیم به استقرار یک اسکادران بمب افکن راهبردی در پایگاه هوایی «گواردیسکی» کریمه گرفت.

این سناتور روس خاطرنشان کرد: این اقدام (استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی آمریکایی در رومانی) موازنه قوا در منطقه را برهم زده است.

بمب افکن دورپرواز راهبردی توپولف-۲۲ ام.۳ قادر به حمل سلاح هسته‌ای و طی چند هزار کیلومتر است.

این بمب افکن برخوردار از توان حمل ۲۴ تن انواع بمب و موشک، برد پروازی زیاد، توانمندی پنهانکاری بالا و سامانه‌های پرقدرت اخلالگر است که در دوران شوروی ساخته و تا ۲، ۲ برابر صوت سرعت دارد.

بونداریف گفت که بمب افکن‌های دورپروازی که در کریمه مستقر می‌شوند این امکان را فراهم می‌کند تا سیستم‌های پدافند هوایی و موشکی را بتوانیم در هر نقطه‌ای از اروپا هدف قرار دهیم.

به گفته وی، امکانات بمب افکن توپولف-۲۲ ام.۳ به گونه‌ای است که می‌تواند همه نوع هدفی را در شعاع یکهزار کیلومتری منهدم کند.

رئیس کمیسیون امنیت و دفاع روسیه یادآوری کرد که علاوه بر این بمب افکن‌ها جنگنده‌های میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ نیز در کریمه مستقر شده است.

بونداریف گفت: نیروی نظامی قدرتمند روسیه در کریمه هر روز قوی‌تر می‌شود و به سیستم‌های پدافند موشکی اس-۳۰۰، اس-۴۰۰، بوک-ام.۲، پانتسیر-اس.۱ و موشک‌های تاکتیکی اسکندر هم مجهز خواهد شد.

وی ادامه داد: این تجهیزات می‌توانند حریم هوایی کریمه را به خوبی پوشش دهد

این سناتور روس از مجموعه‌های موشکی ساحلی باستیون و بال به عنوان تسلیحات دیگر روسیه اشاره کرد که در کریمه مستقر خواهند شد.

وی با بیان اینکه سیستم‌های تسلیحاتی روسیه پهنه آبی دریای سیاه را تحت کنترل دارند، افزود: این کنترل با توجه به اقدامات تحریک آمیز ناتو در دریای سیاه ضروری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.