به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، یلیم پابلیت دستیار وزیرخارجه آمریکا که در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو سخنرانی می کرد، گفت:آمریکا با جدیت با گسترش موشک های بالستیک از سوی ایران و انتقال سلاح های غیرقانونی این کشور در منطقه خارومیانه مقابله می کند.

وی مدعی شد: برنامه موشکی ایران باعث افزایش تنش ها در منطقه شده است. ایران باید هر چه سریع تر همه فعالیت های خود در رابطه با موشک های بالستیک که توانایی حمل کلاهک هسته ای دارند را متوقف کند. همچنین ایران باید از در اختیار گذاشتن موشک و فناوری موشکی به گروه های تروریستی و سایر بازیگران غیر دولتی خودداری کند.&#۳۹;

دستیار وزیر خارجه آمریکا افزود: &#۳۹;آمریکا صراحتا اعلام می کند که محدودیت های بین المللی برای برنامه های موشکی ایران به هیچ عنوان پایان نخواهد یافت و واشنگتن به شکلی فعالانه متعهد است تا با اشاعه موشک های بالستیک در منطقه خاورمیانه و انتقال غیر قانونی سلاح توسط ایران مقابله کند&#۳۹;. دولت آمریکا از همه کشورها می خواهد تا در چارچوب قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از انتقال فناوری موشک های بالستیک به ایران انجام دهند.

اظهارات این مقام وزارت خارجه آمریکا در حالی است که هفته گذشته نیز &#۳۹;پاتریک شاناهان&#۳۹; سرپرست وزارت دفاع آمریکا در اقدامی همسو و با هدف تلاش برای ایران هراسی درمنطقه، جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی برای منافع این کشور در منطقه دانست و بر تقویت اتحادها و توانایی های شرکای محلی خود در مقابله با آن تاکید کرد.

شاناهان مدعی شد: ایران به شدت تلاش می کند تا آنچه که او نفوذ بدخواهانه خواند را در خاورمیانه و فراتر از آن گسترش دهد. 

وی اضافه کرد: ایران با تامین نیروی انسانی متداول و حمایت از رژیم سوریه و شورشیان حوثی در یمن و ارائه پشتیبانی و تامین مالی برای گروه هایی همچون حزب الله لبنان، نفوذ خود را در سراسر منطقه تثبیت و گسترش دهد. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته به بهانه ناقص بودن برجام، از این توافق بین المللی خارج شد و بارها خواستار توافقی جامع شده است که در برگیرنده محدودیت در برنامه های دفاعی موشکی ایران باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.