رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مقاله‌ای برای واشنگتن پست نوشت: "پنجاه تن در حمله تروریستی به مساجد کریستچرچ نیوزیلند جان خود را از دست دادند، تعداد زیادی از مسلمانان که برای ادای نماز جمعه گرد هم آمده بودند با جراحت‌هایی زنده ماندند.  پیشینه زیادی درباره سلاح‌های کشتار و مانیفستی که عامل این حمله منتشر کرد وجود دارد او بارها از ترکیه وشخص من نام برده که عجیب و قابل تامل است.   

مقام‌های ترکیه کشف کرده‌اند که هریسون تارانت، عامل حمله دوبار در سال ۲۰۱۶ به ترکیه سفر کرده و در بخش‌های مختلف کشور بوده است. به علاوه فهمیده‌ایم که تارانت به جاهای دیگر از جمله مراکش، اسرائیل و کرواسی نیز رفته است. آژانس‌های اطلاعاتی و مجری قانون ترکیه در همکاری با نیوزیلند و دیگران به تلاش برای روشنگری در باره این حادثه و ممانعت از حملات آتی ادامه خواهند داد.

عامل کشتار کریستچرچ تلاش کرده تا دیدگاه‌های خود را با تحریف تاریخ جهان و مسیحیت مشروعیت بخشد. او به دنبال کاشتن بذر نفرت میان انسان‌ها است. به عنوان یک رهبر که بارها تاکید کرده‌ام تروریسم مذهب، زبان یا نژاد ندارد، هرگونه تلاش برای مرتبط سازی این حملات تروریستی با آموزه‌ها، اخلاقیات و یا تفکرات مسیحیت را رد می‌کنم. آنچه در نیوزیلند رخ داد بدون هیچ تردیدی میوه مسموم غفلت و نفرت است.

این اولین بار نیست که مرم ترکیه شاهد تحریف تاریخ بدست تروریست‌ها هستند، داعش، سازمان تروریستی که هزاران غیرنظامی مسلمان را طی سال‌های اخیر کشته است به دنبال "فتح مجدد" استانبول بود - نظیر مهاجم کریستچرچ که قول داده استانبول را باردیگر یک شهر مسیحی کند.  

در این راستا درمی‌یابیم که هیچ اختلافی میان قاتلی که مردم بیگناه را در نیوزیلند کشت و کسانی که حملات تروریستی در ترکیه، فرانسه، اندونزی و دیگر جاها انجام می‌دهند، وجود ندارد.

پس از حملات داعش، سیاستمدار و مفسر غربی نماند که اقدامات تروریستی را به اسلام و مسلمانان نسبت ندهد، کسانی که عقایدشان بسیار شبیه سناتور استرالیایی آقای فریزر آنینگ است. در آن زمان ما با هرگونه مرتبط دانستن دینمان با تروریسم مخالفت کردیم و قول دادیم که اجازه هیچ گونه تلاش تروریستی یا ربودن دینمان را نمی‌دهیم. متاسفانه اسلام هراسی و بیگانه‌ستیزی در میان دیگر اقدامات ناسازگار با ارزش‌های لیبرال در اروپا و دیگر بخش‌های جهان غرب با سکوت روبرو شده است. ما نمی‌توانیم باز هم اجازه این کار را بدهیم. اگر جهان می‌خواهد از حملات بیشتر مشابه حملات نیوزیلند جلوگیری کند باید این را درک کند که آنچه رخ داد محصول یک کمپین هماهنگ شده فاسد بوده است.

باید تاکید کنم که مردم ترکیه هرگز حاضر نخواهند بود به درخواست تروریست‌ها کشورشان را ترک کنند و هرگز اجازه نخواهند داد قاتلان از هدف‌گیری هیچ جامعه مذهبی ، کشور یا گروهی سخن بگویند. ترکیه، وارث امپراتوری عثمانی، از اعضای خانواده اروپا، پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فورا به ائتلاف علیه تروریسم پیوست و ما به این همکاری با دوستان و متحدان خود در جنگ با تمامی گروه‌های تروریستی ادامه خواهیم داد.

پس از قتل عام کریستچرچ غرب مسئولیت‌های خاصی دارد. جوامع غربی و دولت‌هایشان نباید اجازه دهند نژادپرستی ، بیگانه‌ستیزی و اسلام هراسی که در این سال‌ها بشدت افزایش داشته، عادی شود. حیاتی است این تفکر تبیین شود که ایدئولوژی‌های متفاوت نظیر یهودستیزی مصداق جنایت علیه بشریت است. به علاوه برای ممانعت از تراژدی‌های آتی باید تمامی جنبه‌های وقوع یک رخداد و اینکه چطور یک تروریست افراط‌گرا می‌شود و ارتباطاتش با گروه‌های تروریستی مورد بررسی قرار گیرد. در آخر رهبران غرب باید از شجاعت، رهبری و صداقت نخست‌وزیر نیوزیلند جاسیندا آردرن بیاموزند و مسلمانان ساکن در سرزمینشان را با گرمی پذیرا باشند."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.