بر اساس گزارش شبکه الفرات، وی افزود هیئت پارلمانی لبنان به ریاست نبیه بری رئیس پارلمان روز ۳۱ مارس به بغداد سفر کند.

منشی پارلمان عراق خاطر نشان کرد سفر نبیه بری به عراق تا پنج آوریل آینده ادامه خواهد داشت و  سفر به استان‌های نجف اشرف و کربلای معلی هم در دستورکار سفر وی قرار دارد.

دیدار هیئت آمریکایی با عبدالمهدی

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفت ما برای پایه ریزی شبکه ای از روابط اقتصادی با کشورهای منطقه تلاش می کنیم. 

بر اساس بیانیه دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در دفتر خود، هیئتی از کنگره آمریکا به ریاست جان کارامندی سناتور حزب دموکرات از ایالت کالیفرنیا را به حضور پذیرفت. این بیانیه آورده است هیئت آمریکایی در این دیدار حمایت ایالات متحده را از تلاش‌های دولت عراق و ادامه همکاری علیه تروریسم و همکاری در زمینه های بازسازی و ابعاد انسانی اعلام و از سیاست دولت عراق در گشایش و انعطاف‌پذیری در قبال کشورهای عربی و غیر عربی اطراف خود در منطقه و تبادل سفرهایی که سبب تقویت جایگاه عراق و ثبات و شکوفایی آن می‌شد، تمجید کرد.

بر اساس این بیانیه، نخست وزیر عراق هم بر اهمیت روابط میان عراق و آمریکا و ضرورت ادامه حمایت‌ها از عراق برای مقابله با بقایای داعش و آموزش نیروهای عراقی تاکید کرد و به اهمیت جنبش و تحرکاتی که عراق شاهد آن است و استقبال آن از بسیاری از روسا و مسئولان کشورهای دیگر در بغداد در چارچوب رویکرد دولت اشاره کرد تا عراق نقطه ارتباط و صلح و مبادله منافع و ایجاد شبکه روابط اقتصادی باشد که امنیت و ثبات منطقه را تقویت می‌کند.

عبدالمهدی همچنین در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه خود عید نوروز را به مردم عراق تبریک گفت و اعلام کرد بهترین تبریکات را به این مناسبت به همه عراقی‌ها به ویژه مردم کُرد و تمام ملت های منطقه که این مناسبت را جشن می گیرند، اعلام می کنیم و روز پنجشنبه هم به مناسبت اعیاد نوروز تعطیل رسمی خواهد بود.

عبدالمهدی به رویکرد انعطاف پذیری دولت عراق در برابر  کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت توافقات ما با کشورها به یکدیگر کمک می‌کند، بنابراین هنگامی که در برابر اردن گشایش و  انعطاف پذیری نشان می‌دهیم، به شکل خوبی در برابر ایران انعطاف پذیری نشان می دهیم و هنگامی که در برابر ایران انعطاف پذیری نشان می دهیم، در برابر عربستان هم انعطاف پذیری نشان می دهیم و هنگامی که در برابر عربستان انعطاف پذیری نشان می دهیم، می توانیم در برابر ترکیه هم انعطاف پذیری از خود نشان دهیم.

وی افزود عراق در حال حاضر روابط مثبتی با تمام کشورهای همسایه متناسب با شرایط داخلی خود برقرار کرده است، عراق نباید به سرزمینی برای نزاع و درگیری تبدیل شود، می‌خواهیم بغداد دار  السلام(مکان صلح) همانند گذشته باقی بماند.

عبدالمهدی خاطر نشان کرد کشورهای همسایه به ما در حل مشکلات بزرگی که پیش روی ما قرار دارد،‌کمک می‌کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت طرفین آمریکایی و انگلیسی به ما تاکید کردند از عراق در تمام زمینه‌ها حمایت می‌کنند، ما اقدام به  ارزیابی اوضاع در مرزهای عراق و سوریه کردیم، همچنان درگیری و جنگ به شدت در آنجا ادامه دارد و شاید نبرد در الباغوز طی روزهای آینده یکسره شود.

عبدالمهدی خاطر نشان کرد عراق با تمام توان خود برای کنترل مرزهایش تلاش می کند و اقداماتی برای تامین  امنیت و جلوگیری از انتقال داعش به عراق اتخاذ شده و تلاش می کنیم تا روابط ما با تمام کشورهای همسایه، روابطی مفید برای همه باشد.

نخست وزیر عراق گفت عراق به بازیگری مهم در جهان تبدیل شده است، عراق کشوری با اهمیت فراوان برای همه است و می‌تواند نه تنها در زمینه منافع خود سرمایه‌گذاری کند بلکه از جایگاه خود بهره برداری کند و نقش متحد کردن و محوری با تمام کشورهای همسایه ایفا کند، تمام کشورهای همسایه و منطقه اختلافاتی با هم دارند، اما عراق با هیچ کس اختلافی ندارد.

وی افزود کشورها در حال حاضر رویکرد روابط با عراق را در پیش گرفته‌اند و این سرمایه بزرگی برای عراق است و باید به بهترین شکل از آن بهره برداری کنیم، هرگونه نزاع داخلی بر وضعیت خارجی ما تاثیر می گذارد و هرگونه نزاع خارجی هم بر وضعیت داخلی ما تاثیر می گذارد.

عبدالمهدی درباره روابط کشورش با ترکیه هم اظهار داشت روابط ما با ترکیه خوب است، ما نمی‌خواهیم طرفی در درگیری و نزاع باشیم، نمی خواهیم محوری باشیم و هرگز خود را دشمنان دیگران نخواهیم کرد مگر برای تروریسم و ظلم و سرسپردگی

دستگیری ۶ تروریست در کرکوک 

خبر دیگر اینکه هسته اطلاع رسانی امنیتی در عراق از دستگیری ۶ تروریست داعشی درکرکوک خبر داد. این هسته اعلام کرد در یک عملیات موفقیت آمیز که بر اساس اطلاعات دقیق صورت گرفت،نیروهای یگان امنیت ملی با هماهنگی تیپ ۶۱ توانستند ۶ تروریست از باندهای جنایتکار داعشی را پس از پیگرد آنها به مدت ۲۰ روز و نفوذشان به کرکوک دستگیر کنند. این یگان افزود این تروریست‌ها برای انجام عملیات تروریستی تلاش می کردند تا وضعیت امنیتی استان را آشفته کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.