اگرچه این بارش آخر زمستانی طبق گزارش هواشناسی در سه دهه اخیر در مازندران بی سابقه بود و غافلگیری مدیران دستگاههای اجرایی در این خطه شمال کشور را به دنبال داشت، ولی تشکیل ستاد مدیریت بحران با مسوولیت استاندار مازندران بسیج امکانات دولتی و غیر دولتی به خصوص نیروهای مسلح مستقر برای خدمات رسانی به سیلزدگان به همراه داشت.

*** فروکش کردن بحران سیل

براساس این گزارش با بسیج امکانات و تجهیزات در مازندران تاکنون گام اساسی برای خدمات رسانی به سیلزدگان برداشته شد و تا حد زیادی بحران سیل در این استان فروکش کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: برای خدمات رسانی به سیلزدگان تمام نیروهای امداد و نجات راهی روستاها و شهرهای سیلزده شدند به طوری که به حدود 6 هزار نفر از سیلزدگان خدمات رسانی شد.

دکتر مجتبی اکبری افزود : علاوه بر آن به افزون بر یک هزار خانوار خسارت دیده ناشی از سیل بسته غذایی توزیع شد و حدود 200 خانوار خسارت دیده نیز در اسکان اضطراری اقامت داده شدند.

وی اضافه کرد: خدمات رسانی به سیلزدگان تا پایان بحران ادامه خواهد داشت.

*** اتصال برق و آب

همچنین طبق گزارش ستاد مدیریت بحران مازندران هم اکنون آب و برق و گاز اکثرروستاها و شهرهای خسارت دیده وصل شد و مشکلی در تامین خدمات عمومی وجود ندارد.

براساس این گزارش برق حدود 28 روستا همچنان قطع است و نیروهای شرکت توزیع برق با وجود بارش باران و برودت هوا سرگرم رفع مشکل هستند.

ستاد مدیریت بحران اعلام کرد محور ساری- کیاسر به عنوان یکی از محورهای اصلی که براثر وقوع سیل و برف در ارتفاعات این محور مسدود بود با حضور راهداران باز شد و تردد در آن برقرار است.

همچنین گروههای راهداری برای بازگشایی راههای روستایی مناطق کوهستانی در شهرستان ساری ، بهشهر و نکاء اعزام شدند و تلاش برای بازگشایی این مسیر ها ادامه دارد.

*** آماده باش ستاد مدیریت بحران

جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران گفت: با وجود فروکش کردن سیل در اکثر مناطق این استان، کار خدمات رسانی برای برقراری برق، آب و گاز در روستاها ادامه دارد و ستاد مدیریت بحران همچنان برای ساماندهی خدمات دهی به مردم در آماده باش است.

مهدی رازجویان افزود: براساس برآورد اولیه حدود یکهزار500 واحد مسکونی در این سیل دچار خسارت 30 تا 100 درصد شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای شناسایی این واحدها و خدمات رسانی وارد کارزار شد.

وی خاطرنشان کرد: براساس تصمیم شورای مدیریت بحران استان به خانوارهای خسارت دیده حدود 40 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای معیشت و تعمیرات پرداخت می شود.

معاون عمرانی استاندارمازندران گفت : همچنین برای مرمت واحدهای مسکونی 100 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خسارت دیدگان قرار می گیرد و تسهیلات برای ساخت مسکن نیز برای هر واحد مسکونی در روستاها 350 میلیون ریال و شهری نیز 500 میلیون ریال پیش بینی شده است.

رازجویان افزود : با پاکسازی مناطق سیلزده از گل و لای و شناسایی دقیق واحدهای مسکونی خسارت دیده کار پرداخت تسهیلات برای ساخت و مرمت واحدهای مسکونی به روستاییان و شهرنشینان شروع خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنان رایزنی با سطح ملی برای جبران خسارت های ناشی از سیل به مردم و تاسیسات زیربنایی ادامه دارد و امیدواریم با تخصیص به موقع بتوانیم علاوه بر جبران خسارت ها، طرح های پیشگیرانه را برای سیل در استان اجرایی کنیم.

معاون استاندارمازندران خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی هواشناسی این استان همچنان ناپایداری جوی تا اواسط هفته آینده به طور متناوب ادامه خواهد داشت و ستاد مدیریت بحران نیز برای خدمات رسانی به مردم کارش را ادامه می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.