وزارت صنعت معدن و تجارت به مناسب شعار سال ۹۸ در راستای تولید و اشتغال بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه ضمن تبریک نو تاکید شده: بهار طبیعت و نو شدن سال، طلیعه مبارکی است که تحول و امید را بر ما ارزانی می‌دارد و موسم ارزشمندی که در آن با اتخاذ رویکردهای جدید، می‌توان با پیروی از شعار سال نسبت به تحول در عرصه‌های مختلف بویژه در توسعه صنعت و معدن کشور اقدام کرد.

در این بیانیه آمده است: از آنجایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مهم‌ترین پیشران‌های حرکت کشور به سمت رونق اقتصادی به شمار می‌رود، وظیفه خود می‌دانیم، تا با الهام از رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب، بهره‌مندی از ارشادات داهیانه رییس جمهوری مدبر و راهبردهای ابلاغی دولت تدبیر و امید با اتخاذ مدیریت عالمانه مشارکت جو و برنامه‌ ریزهای همه ‌جانبه، ضمن تعامل با سایر بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور و همراهی بخش خصوصی، تاثیرگذاری در روندهای اقتصادی و اجتماعی را افزایش داده و جایگاه اصلی خود را به عنوان لوکوموتیو توسعه صنعتی و رشد اقتصادی کشور بویژه در شرایط خاص کنونی ارتقا بخشیم.

در بخشی از این بیانیه اشاره شد: سال گذشته، بر اثر برخی محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه، بخش‌های مختلف کشور بویژه بخش تولید با چالش‌هایی در عملیاتی کردن برنامه‌ها روبرو بوده است، اما از آنجایی که بر اساس آموزه‌های مکتبی و انقلابی مان که در کلام بزرگان کشور نیز جاری است، باید اتفاق حاضر بدل به فرصت افزایش تولید ملی و از رهگذر آن اهتمام برای دستیابی به استقلال اقتصادی در کشور شود. اطمینان داریم در سایه تلاش و برنامه‌ریزی در جهت فعال شدن و رونق صنایع و واحدهای تولیدی که به هر دلیلی دچار مشکلات شده‌اند، بیشتر از گذشته موفق خواهیم بود.

این بیانیه می افزاید: رجاء واثق داریم که با ورود همه تلاشگران در مسیر رشد و بهره‌گیری درست و بهره‌ورانه از ظرفیت‌ها و ظرفیت های کشور، تولید رونق یافته و به رشد قابل قبولی دست خواهیم یافت. بی‌شک تولید بهره ‌ورانه یکی از شاخص‌های اصلی رشد و توسعه کشور است و بر ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت فرض است تا در راستای ارتقای بهره‌وری نظام صنعتی و معدنی کشور تاکید و تصریح ورزیده و همزمان رونق اقتصادی در کشور را پی‌گیری کنیم.

در ادامه بیانیه آمده است: ضمن اینکه توسعه همکاری های بین المللی و دیپلماسی اقتصادی را جدی خواهیم گرفت و از این رهگذر به افزایش صادرات محصولات تولیدی غیرنفتی اهتمام می ورزیم و به این ظرفیت‌ ارزشمند و پیشران در سال جدید هم تاکید داریم. چنین اتفاقی نیز ناظر به اهتمام برای افزایش کیفیت تولیدات و قرار گرفتن در مسیر توسعه تولید صادراتی است. چرا که باور داریم درک توسعه فناورانه در عرصه تولید در سایه رقابت در بازارهای جهانی امکان‌پذیر خواهد بود.

در بخش دیگری آمده است: بهره ‌مندی از فناوری‌های جدید تولید با اتکاء به خلاقیت ها و ظرفیت های داخلی روابط صنعت و دانشگاه و همچنین نقش غیرقابل انکاری که این اقدام در کاهش مصرف انرژی و رقابتی کردن هزینه تولید خواهد داشت، یکی از محوری ‌ترین رویکردهایی است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌شود و ما با هدف ارتقای کیفیت محصولات، پایین آوردن هزینه‌ها و ایجاد فضای رقابتی در تولیدات برنامه ‌ریزی و تلاش می کنیم. شروع نهضت توسعه معادن و توجه ویژه به این ظرفیت عظیم کشور جزو برنامه های جدی وزارت صنعت، معدن وتجارت است که در سال جدید در راستای رونق تولید به توسعه اکتشاف، افزایش تولید و خداحافظی با خام فروشی گام برمی داریم.

این بیانیه می افزاید: تحقق چنین اهدافی در سایه همکاری سایر نظامات تصمیم‌گیر و بخش‌های موثر با وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور امکان‌پذیر خواهد بود، محدودیت‌های مالی و همچنین مشکلاتی که در بحث قوانین و مقررات ایجاد و توسعه کسب و کار کشور وجود دارد، بخشی از مسایل مبتلا به توسعه اقتصادی کشور است که امیدواریم با حمایت‌های دولت و همکاری نهادهای بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای بتوانیم تا حد امکان موانع موجود را کاهش داده، با بهبود بخشیدن به فضای کسب و کار به تحقق هرچه بیشتر برنامه‌های رونق تولید امیدوار باشیم.

در پایان این بیانیه آمده است: سرمایه ارزشمند انسانی کشور، ظرفیت خدادادی منابع و معادن، همسایگی با ۱۵ کشور و دسترسی به آب‌های آزاد از مزیت‌ها و شاخصه‌هایی است که موجب شده است کشور عزیزمان بتواند از موهبت حرکت سریع و پرشتاب در راستای ارتقای بخش صنعت، معدن و تجارت بهره‌مند شود که در سایه همکاری و همدلی با بخش‌های مختلف و توجه به مسئولیت های اجتماعی به تحقق آنچه اندیشیده‌ایم به لطف خداوند منان امیدواریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.