علی لاریجانی عصر امروز شنبه هنگام حضور در مناطق سیل زده و مرزی گلستان اظهار داشت: تلاش برای رفع ریشه ای عوامل و دلایل بروز این سیل باید به اولویت اول مدیران استان تبدیل شود تا از تکرار حوادث در آینده جلوگیری شود.

وی بیان کرد: ارایه تسهیلات به آسیب دیدگان سیل برای جبران خسارت ها در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد تا اندکی از رنج و مصیبت های مردم سیل زده کاهش یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: پرداخت کمک بلاعوض به آسیب دیدگان سیل گلستان آغاز شده و امیدواریم در زمانی اندک در اختیار مردم سیلزده قرار گیرد.

لاریجانی بر لایروبی رودخانه گرگان رود تاکید کرد و گفت: جدی گرفتن این کار به عنوان یکی از پایه های اصلی بروز این سیلاب می تواند از تکرار اتفاقات مشابه در آینده جلوگیری کند.

بارش شدید باران ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه ۹۷ در شرق استان گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان واقع در ۱۵ کیلومتری شرق شهر گنبدکاووس و طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان شد.

با آغاز فعالیت سامانه سرد و بارشی اخیر بیش از ۳۰۰ میلی متر باران در گلستان بارید و ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان به ۱.۵ متر رسید.

سرریز آب شدهای گلستان ۲ و بوستان در مناطق بالادستی، موجب به راه افتادن جریان سیل در رودخانه گرگانرود شد و همه شهرها و روستاهای حاشیه این رودخانه را به دلیل حجم فراوان آب دچار بحران سیل کرد و تاکنون دو نفر جان باخته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.