خلیل آبادی با بیان اینکه محل دفتر شورای شهر در منطقه ۱۲ تهران قرار گرفته، گفت: رفت و آمد ما در منطقه ۱۲ بسیار است، به همین دلیل با ظرفیت‌ها و پتانسیل از نزدیک آشنا هستیم. به گفته او این منطقه، یکی از میراثی‌ترین، قدیمی‌ترین و فرهنگی‌ترین مناطق تهران است که باید به آن توجه ویژه داشت. وی با اشاره به وجود بناها و آثار تاریخی موجود در منطقه و تنها بنای تاریخی‌ای ثبت شده جهانی یعنی کاخ گلستان لزوم وجود توجه ویژه را ضروری می‌داند. بنا به این دلایل ما همیشه اوضاع این منطقه را رصد می‌کنیم.

کمیته میراث فرهنگی با حساسیت ویژه منطقه ۱۲ را رصد می‌کند

خلیل‌آبادی در ادامه با تأکید بر اهمیت قلب طهران برای شورای شهر، افزود: کمیته میراث فرهنگی شورای شهر نیز حساسیت ویژه‌ای نسبت به این منطقه دارد و مرتباً از مناطق میراثی، بناهای تاریخی، ساختمان‌ها و گذرگاه‌های منطقه ۱۲ بازدید می‌کند. هدف ما حفظ و بهبود اوضاع منطقه است.

شهرری و منطقه ۱۲ شباهت‌های زیادی دارند

این عضو شورای شهر تهران درباره اهمیت و حساسیت خود نسبت به منطقه ۱۲ گفت: من بچه شهرری هستم. من از دوران نوجوانی از بازار، مساجد و کاخ گلستان بازدید می‌کردم و به چهارراه مولوی که در همسایگی ما قرار داشت سر می‌زدم. چراکه معتقدم میان منطقه ۱۲ که قلب طهران است و شهرری که میراثی ۸ هزارساله دارد به لحاظ تاریخ و بافت تاریخی نزدیکی وجود دارد.

او افزود: در حال حاضر هم به خاطر وظیفه‌ای که در کمیته میراث فرهنگی شورای شهر دارم باید به این منطقه توجه داشته باشم و به مسائل تاریخی و فرهنگی آن ورود کنم.

با همه اقدامات هرندی بی‌هویت است

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات شهرداری در محدوده هرندی توضیح داد: متأسفانه بزرگ‌ترین مشکلی که در برخی از قدیمی‌ترین محله‌ها و مناطق شهر تهران مانند محدوده هرندی داریم، دست‌کاری محله‌هایی چون هرندی است که در دوران مدیریت پیشین اتفاق افتاده. وقتی هویت محله‌ای تغییر می‌کند و از بین می‌رود، خواه‌ناخواه مردم اصیل و قدیمی آن محله کوچ کرده و درنتیجه محله در نبود افراد بومی جایی برای افراد مهاجر می‌شود و همین امر به هویت و چهره محله صدمه می‌زند و آن را منطقه آسیب‌دیده می‌کند.

سوءمدیریت پیشین عامل اصلی محله‌های آسیب‌زاست

خلیلی ادامه داد: شهرداری هزینه زیادی در آنجا متقبل شد و پارک‌ها و دروازه‌های زیادی ساخت اما چون افراد محلی در منطقه سکونت ندارند، به‌هم‌ریختگی و بی‌هویتی محل از بین نرفته است. ما بسیاری از بناهایی که می‌تواند هویت محله را حفظ کند به بهانه نوسازی از بین برده‌ایم. هرجایی که شهرداری، وزارت مسکن یا هر نهاد دیگری به چارچوب و ساختار شهری ورود کرده و آن را دست‌کاری نموده، مشکلات و آسیب‌های بسیاری به وجود آمده است. به وجود آمدن چنین مشکلاتی هم در سطح تصمیمات کلان اتفاق می‌افتد.

گنجینه موزه‌ها یکی از دلایل جذب گردشگر است

او با اشاره به شلوغی منطقه ۱۲ گفت: بیشترین خانه موزه‌های ما در این منطقه قرار دارد، پارک شهر که از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر تهران است، بازار، دادگستری، رادیو تهران و کاخ گلستان همگی باعث شده‌اند تا منطقه ۱۲ شکل ویژه و متفاوتی پیدا کند و روزانه مردم بسیاری در این منطقه حضور پیدا کنند که این جزو مزیت‌های این محله است.

باید شب را در قلب طهران فعال کرد

خلیل‌آبادی تأکید کرد: مهم‌ترین مشکل منطقه ۱۲ شب آن است که کسی در این منطقه حضور ندارد. ما به دنبال این هستیم که در شب‌ها این منطقه را مانند روز پر رفت‌وآمد کنیم تا گردشگران هم بتوانند در هنگام شب از این منطقه بازدید کنند. منطقه ۱۲ پتانسیل‌های اقتصادی و فرهنگی لازم را برای شکل‌گیری فضای شب دارد، اما در حال حاضر این منطقه در هنگام شب آن‌قدر تاریک و خلوت است که برای شهروندان هم حضور در آنجا مناسب نیست. امیدواریم با احیا شب این منطقه بخشی از مشکلات آن حل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.