کشور به آمریکا که امروز صورت خواهد گرفت خبر داد و این تصمیم ناگهانی بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی را غافلگیر کرده است.

از سوی دیگر این سفر با گسترش خشم شهروندان مصری به دلیل اقدامات اخیر دولت آمریکا و تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم اسرائیل بر جولان اشغالی همزمان شده است. وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه ای بر مخالفت قاطعانه خود با این اقدام تاکید کرده است. از سوی دیگر الازهر مصر و برخی احزاب این کشور در بیانیه هایی جداگانه بر اشغالی بودن جولان تاکید کرده اند.

مصطفی بکری روزنامه نگار مصری و عضو  پارلمان این کشور در گفت وگو با روسیاالیوم اظهار داشت: «من معتقدم که مواضع اعلامی مصر در قبال جولان بر اصول سیاست مصر که جولان را متعقل به سوریه می داند تاکید می کند و گمان می کنم که سفر سامح شکری به آمریکا برای ابلاغ مخالفت قاهره با تصمیم ترامپ و همچنین مخالفت با مواضع آمریکا در قبال مسئله فلسطین صورت خواهد گرفت».

از سوی دیگر طارق فهمی استاد روابط بین الملل معتقد است که سفر سامح شکری بعد از بازگشت عبدالله دوم پادشاه اردن از آمریکا و برگزاری نشست سه جانبه در قاهره صورت خواهد گرفت و در این سفر درباره موضوعات مختلفی گفت‌وگو خواهد کرد و طبیعتا جولان در صدر این موضوعات خواهد بود. از سوی دیگر مصر می خواهد از جزئیات معامله قرن قبل از تایید یا رد آن اطلاع یابد.

احمد رفعت روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی که به مراکز تصمیم گیری در مصر نزدیک است در این باره می گوید: «همانگونه که مصر به مسئولیت های تاریخی و ملی خود در بحران انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس عمل کرد و تلاش های دیپلماتیک زیادی در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل انجام داد، اکنون برای توقف تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت جولان اشغالی به اسرائیل تلاش می کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که از لحظه روی کار آمدن خود در کاخ سفید با اتخاذ مواضع غیرمنطقی و چالش‌برانگیز خود سبب حیرت و غافلگیری افکار عمومی جهان و حتی آمریکایی‌ها شده است، به‌تازگی خواستار به‌رسمیت شناختن اشغالگری تل‌آویو بر جولان سوریه شده است.

رژیم اشغالگر قدس که طی جنگ‌های خود با کشورهای عربی، بخش‌های گسترده‌ای از اراضی این کشورها از جمله بلندی‌های جولان سوریه، رود اردن، مزارع شبعا در لبنان و صحرای سینا در مصر را (البته اراضی سینا بازپس گرفته شد) به‌اشغال خود درآورد، به‌صراحت بر اشغال دائمی جولان تأکید کرده، موضعی که از حمایت آشکار دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور برخوردار شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.