علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تا روز گذشته هزار و ۳۵۰ نفر برای دریافت کمک بلاعوض به بانک مراجعه کرده‌اند، اظهار کرد: بلافاصله پس از دریافت اسامی، بانک‌های عامل، کمک‌های نقدی را به حساب افراد واریز می‌کنند.

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان تنخواه به مازندران به صورت علی‌الحساب

وی با بیان اینکه دولت از ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران، ملبغ ۱۵ میلیارد تومان به استان مازندران تخصیص داد، تصریح کرد: این میزان با توجه به خسارت وارد شده به مازندران به صورت علی‌الحساب بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در ادامه با اشاره به اینکه به ۱۸ هزار هکتار از باغات کیوی و مرکبات، ۸۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، مزارع، آبزیان، مرغداری‌ها و طیور نیز خسارت وارد شد، گفت: میزان پرداخت خسارت در حوزه کشاورزی در هیئت دولت پس از تصویب اعلام می شود.

احمدی در بخشی دیگر از سخنان خود به برخی اقدام‌های انجام شده در مسیرهای رانشی و تخریب شده مازندران اشاره و خاطرنشان کرد: در رستم کلا بهشهر لوله‌های بزرگ بتنی کار گذاشته شده است تا روند ترمیم مسیر عبور، سرعت بخشیده شود.

احتمال سیلاب مجدد در هزار جریب نکا

وی با بیان اینکه در زیرآب و پل سفید ادوات مورد نیاز مستقر شد تا در صورت هر گونه ریزش و رانش، بازگشایی به صورت فوری صورت گیرد، تصریح کرد: در هزار جریب نکا، به دلیل به زیر صفر نرسیدن هوا و احتمال آب شدن برف، امکان سیلابی شدن مجدد وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های روزهای اخیر میزان آب در رودخانه‌های محور سوادکوه بالا آمده اما نگران کننده نیست اما همچنان دستگاه‌های امدادی و اجرایی در حالت آماده باش هستند.

احمدی از رانش به عنوان بزرگترین معضل پس از سیل نام برد و گفت: در "هزار جریب و یانه سر" مسیرها رانش کرده است اما در حال حاضر راه عبور موقت ایجاد شده است.

مردم و مسافران هوشیار باشند

وی افزود: در حال حاضر تمامی راه های مواصلاتی مازندران باز هستند و تردد جریان دارد، امروز به نسبت هوا کمی پایدارتر است و آسمان استان صاف پیش‌بینی شده و این امر کارهای اجرایی و عمرانی را با سرعت بیشتری به پیش خواهد برد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران خاطرنشان کرد: از مردم و مسافران درخواست می‌شود از توقف در حاشیه‌ها رودخانه ها و مناطق شیب دار به دلیل احتمال آب شدن برف‌ها و ادامه بارندگی ها بپرهیزند.

وی در خصوص شایعه ورود سیل از سمنان که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: به رغم بارندگی‌های رخ داده این موضوع منتفی است اما هماهنگی های لازم با استانداری سمنان انجام شده است.

تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی به سیل‌زدگان بهزیستی

بر اساس این گزارش، سیدرحیم بخشی سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مازندران نیز از پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا ۲۰۰ میلیون ریالی به عاملیت بانک‌ملت به مشمولین بهزیستی با کارمزد ۴ درصد خبر داد.

وی تصریح کرد: تسهیلات روستایی با کارمزد ۶ درصد به معرفی شدگان کمیته امداد و بهزیستی و سایر گروه‌های آسیب پذیر خسارت دیده سیل در مناطق روستایی به عاملیت چهار بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید پرداخت می شود.

سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مازندران با اشاره به اینکه دهیاران و بخشداران با کمک همکاران معین، مستندسازی و آمار دقیق فعالان مشاغل خانگی و تولید را شناسایی تا در اسرع وقت اشتغال در مناطق مذکور احیا شود، گفت: از هزارنفر مشمولین دریافت کمک بلاعوض ۲۰۰ میلیون ریالی، ۵۰۰ نفر در سیمرغ این کمک را دریافت کرده اند که با هماهنگی انجام شده با محوریت فرماندار به دلیل نبود شعبه بانک مسکن از طریق بانک ملت یا ملی انجام خواهد شد.

امدادرسانی به حدود ۱۴ هزار نفر در مازندران

مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آخرین آمار خدمات این جمعیت در مازندران در حوادث برف، کولاک، سیل و آبگرفتگی از ۲۶ اسفند سال گذشته تا ششم فروردین امسال با اشاره به اینکه در حادثه سیل، ۱۳ شهر دچار آسیب شدند، گفت: محور کندوان شهر چالوس، محور هراز آمل، محورهای کیاسر به سمنان در ساری، محور ساری به محمدآباد و سطح شهر و مناطق روستایی مانند پنبه چوله، اسفندان، آبمال، آکند، شیخ علی محله، سوته، دارابکلا، کرده خیل، حمید آباد، فرح آباد، مهدی آباد، بهار آباد، موزی باغ، مرزیب، نصیرآباد، حسن آباد، تازه آباد، شریف آباد، جناسم و طاهر آباد دچار آسیب شدند.

وی افزود: همچنین شهرهای نکا، سیمرغ، بابل، سوادکوه، زیراب، پل سفید، سوادکوه، نوشهر، بابلسر، گلوگاه، بهشهر و جویبار از جمله شهر هایی بودند که در اثر سیل دچار خسارت شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به فعالیت‌های این جمعیت در این بازه زمانی، تصریح کرد: به ۳ هزار و ۳۳۱ خانوار و ۱۳ هزار و ۳۲۷ فرد حادثه دیده تاکنون امدادرسانی شده است. همچنین به ۴۲۹ نفر اسکان داده شد و تخلیه آب هزار و ۳۸۰ منزل نیز صورت گرفت.

اکبری با اشاره به اقلام توزیع شده در حوادث صورت گرفته در مازندران، اظهار کرد: تاکنون ۸ هزار و ۲۶۰ بطری آب معدنی، هزار و ۳۰۸ قوطی کنسرو، ۲۳ هزار قرص نان، ۱۵ هزار و ۲۴۰ کیلوگرم برنج، ۴ هزار و ۴۱۴ تخته پتو، ۲ هزار و ۲۷۰ بسته غذایی، ۲ هزار و ۵۲۰ بطری روغن، هزار و ۸۹۷ تخته موکت، ۱۸۰ کیلوگرم خرما، ۳۰ کیلوگرم قند و شکر، ۵۰ بسته پودر لباسشویی، ۴۰ کیلوگرم نایلون و ۱۶۰ کیلوگرم آرد بخشی از این اقلام توزیع شده است.

وی افزود: ۵۴۱ دستگاه خودرو در برف و کولاک مازندران امدادرسانی شده است.

تهیه و توزیع بسته یک ماهه غذایی به سیل‌زدگان

سردار محمدحسین بابایی فرمانده سپاه کربلا مازندران نیز در جمع خبرنگاران به تازه ترین اقدامات امدادی سپاه کربلا پس از سیل مازندران پرداخت و گفت: با توجه به ذوب شدن برف ها و ادامه بارندگی، بیش از ۴۰۰ کیلومتر جاده اصلی و هزار و ۸۵۰ کیلومتر جاده فرعی در مناطق سیل زده دچار خرابی و رانش شدند که به دستور فرماندهی کل سپاه پاسداران یگان مهندسی ۴۷ نیروی زمینی سپاه در استان برای شناسایی جاده های اسیب دیده وارد عمل شد و طبق برنامه ریزی انجام شده در اسرع وقت برای تعمیرات جاده ها اقدام می کند.

وی در ادامه با تاکید بر گستردگی خرابی سیل در مازندران افزود: سپاه از آغاز سیل که کانون آن شهرستان سیمرغ بود و عرصه بسیار پهناوری از ارتفاعات سوادکوه تا هزار جریب، جنوب شرقی مازندران تا کنار دریا را در برگرفت، وارد مرحله امداد رسانی شد.

فرمانده سپاه کربلا مازندران با بیان اینکه از روز اول آغاز سیل تا به امروز در این استان، بیش از ۳۰۰ پاسدار و ۱۱۰۰ بسیجی تاکنون در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند، خاطرنشان کرد: طی دو روز اخیر تعدادی از گروه های جهادی از جمله گروه های جهادی طلاب بسیجی مازندرانی مقیم قم و شهرستان ها، گروه های جهادی دانشجویی و نیز گروه های جهادی محلات شامل گردان امام حسین(ع) به صورت خالصانه برای کمک رسانی به مردم سیل زده وارد عمل شدند.

بابایی افزود: سپاه کربلا طی برنامه ریزی انجام شده برای مقابله با بحران سیل که در برخی مناطق به ویژه شهرستان سیمرغ ارتفاع آب به بیش از یک یا دومتر می رسید، با قایق ها و جت اسکی و همچنین ماشین آلات سنگین وارد منطقه شد که این امدادرسانی با مشارکت خوب مردم نیز همراه بود.

وی با اشاره به بازدید میدانی و حضور در مناطق سیل زده، با اعلام این خبر که سیل ۶۰۰ خانه را تخریب و به ۶۲۰۰ خانه آسیب وارد کرد، یادآور شد: میزان خسارت در استان مازندران بسیار قابل توجه است و ما شاهد آبگرفتی خانه ها هستیم، هنوز آب ها از کوچه ها و خیابان ها و منازل خارج نشده، اسباب و وسایل مردم و در کل زندگی مردم را سیلاب از بین برد.

این مسوول با تصریح بر این مطلب که خیلی از خانه های سیل زده ترک برداشت و قابل سکونت نیست، اضافه کرد: تعمیر و ترمیم خانه ها و جاده هایی که هنوز در حال رانش است، زمان بر بوده و ما نیاز به تجهیزات و امکاناتی مانند پمب لجن کش و کف کش داریم.

بابایی با بیان اینکه در حال شناسایی خانه به خانه مردم سیل زده و تهیه یک بانک اطلاعاتی از میزان خسارت ها هستیم، گفت: با توجه به دستور فرماندهی کل سپاه ۵ استان معین به همراه سپاه کربلا در منطقه تقسیم شدند و هر منطقه سیل زده به یک استان واگذار شد تا بسیج سازندگی آن استان به همراه فرماندهی ناحیه و نیروهای بسیج در خدمت مردم سیل زده باشند.

وی از شکل گیری خدمات اجتماعی سپاه کربلا که از ابتدای بحران در شهرها و در روستاها با محوریت پایگاه های مقاومت بسیج با همکاری دهیاران و مردم منطقه وارد عمل شد، اشاره کرد.

فرمانده سپاه کربلا مازندران افزود: توزیع ۲ هزار پرس غذای گرم و همچنین کنسروجات و نان بین مردم توسط سپاه صورت گرفت و بسته های غذایی یک ماهه برای مردم تهیه و توزیع می شود.

سردار بابایی به امدادرسانی های سپاه در ارتفاعات بالادست هم پرداخت و بیان کرد: دامدارانی که تعداد زیادی از دام هایشان تلف شد و دامداری شان هم از بین رفت، مابقی دام هایی که برایشان ماند، نیامند علوفه هستند، سپاه برای ارسال علوفه و مواد غذایی اقدام کرد و این کمک رسانی همچنان ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.