بارش شدید باران که از بامداد روز پنجم فروردین در استان فارس و به ویژه شهر شیراز شروع شد و تا پایان روز ششم فروردین ماه ادامه داشت. بارش شدید باران منجر به سیل و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم و مسافران نوروزی شد همچنین سیل در روز دوم به برخی از محلات شیراز آسیب جدی وارد کرد. 

تلفات جدی در روز نخست بارش در شیراز 

در روز نخست بارندگی حوالی ساعت 11 صبح سیلاب شدیدی به تاگهان از ورودی دروازه قرآن شیراز جریان پیدا کرد و در عرض ۱۵ دقیقه تبدیل به سیلی مهیب شد. در این حادثه ۱۹ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر از مردم مصدوم شدند همچنین بنا به گفته مسئولان استان فارس این سیل موجب خسارت جدی به ۲۰۱ خودرو شد. 

نیروهای امدادی اعم از هلال احمر، آتش نشانی، شهرداری، نیروهای نظامی ارتش و سپاه به سرعت در منطقه حاضر و با اجرای عملیات امدادی مانع از گسترش تلفات شدند. استاندار فارس و دیگر مسئولان استان نیز از همان لحظات اولیه در میدان حضور داشتند و از همانجا حادثه را مدیریت می‌کردند. 

ساعتی پس از اطلاع‌رسانی‌ها و پخش اخبار مربوط به سیل دروازه قرآن مردم مهمان‌نواز شیراز دست به کار شدند و برای مسافران مکان امن و غذا فراهم کردند همچنین تمامی سالن‌های ورزشی، نمایشگاه بین‌المللی شهرک گلستان و برخی از اقامتگاه‌های استان امکانات خود را به رایگان در اختیار مسافران قرار دادند. 

خودروها توسط نیروی انتظامی به مکانی امن منتقل شد و به گفته امیری، فرماندار شیراز از همان روز ششم فروردین آسیب‌دیدگان برای انجام امور مربوط به خسارت اقدام کردند و تاکنون ۷۵۰ میلیون تومان به خسارت‌دیدگان پرداخت شده است. 

روز دوم و محله‌ای که گرفتار سیل شد 

در روز دوم بارندگی‌ها نیز با وجود آمادگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شدت بارش‌ها سبب طغیان آبگیرهای بالادست رودخانه خشک شیراز شد و در نتیجه تعدادی از روستاهای شرق شیراز تخلیه شدند که کمال پاک فطرت، مدیرکل امور روستایی استانداری فارس این امر را موقتی و برای رفع خطر جانی مردم اعلام کرد. 

طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن روان‌آبها سبب شد که محله سعدی در سیلاب گرفتار شود و منازل مردم در این محله آسیب جدی ببیند. بنا به گزارش آتش نشانی روز گذشته تا ساعت ۱۹ نزدیک به ۵۰۰ عملیات امدادی انجام و ۳۰ نفر از سیل نجات یافتند. 

از آنجا که محله سعدی از نظر بافت شهری نیز استحکام لازم را نداشته، این سیلاب آسیب جدی وارد کرده و غروب ۶ فروردین با کمک نیروهای مردمی و امدادی آب از منازل مردم خارج شد اما آثار سیل همچنان پابرجاست. 

اسماعیل صالحی، شهردار منطقه هفت و شهردار معین منطقه سه شیراز در این باره گفت: تلاش می‌کنیم تا ۴۸ ساعت آینده مشکلات به وجود آمده از آثار بارندگی و سیل در سطح منطقه سعدی  وجود نداشته باشد.

شهردار معین منطقه سه شیراز افزود: تمیز کردن کانال‌ها، سطح کوچه‌ها و باغچه‌ها همه در برنامه کوتاه مدت ظرف امروز تا فردا انجام و مشکلات به وجود آمده در این منطقه حل می‌شود.

آسمان صاف و آفتابی و آرامش دوباره در شیراز

در روز دوم بارش‌ها همچنین بازدید از 2 بنای تاریخی نقش رستم و موزه هفت تنان با محدودیت رو‌به‌رو شد که امروز مدیرکل میراث فرهنگی در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که این دو بنا باز شده و گردشگران می‌توانند برای بازدید مراجعه کنند. 

مصیب امیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه بارندگی‌ها به بناهای تاریخی استان آسیب نرسانده است، اظهار داشت: در نقش رستم کف محوطه به دلیل بارش ترک‌هایی ایجاد شده که پس از جمع کردن آب مشکل خاصی برای بازدید ندارد. 

وی درباره موزه هفت‌تنان نیز گفت: بازدید از این بنای تاریخی به دلیل مسدود بودن مسیر، محدود شد اما امروز مشکلی برای بازدید ندارد. 

در حال حاضر شرایط جوی شیراز، آفتابی و آسمان بدون ابر است اما امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد. پیکر جان‌باختگان نیز به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس از طریق فرودگاه شیراز به شهرهای مقصد منتقل می‌شود و تاکنون فقط ۲ پیکر به ساری منتقل شده است. 

همچنین استانداری فارس برای گرامیداشت جان‌باختگان و تسلی دل بازماندگان روز پنج‌شنبه ۸ فروردین را عزای عمومی اعلام کرده و بناست مجلس گرامیداشتی در حرم شاهچراغ(ع) برگزار شود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.