حجت الاسلام حسن روحانی چهارشنبه شب در جلسه ستاد مدیریت بحران استان مازندران با اظهار خرسندی از سفر به مازندران و گلستان گفت: در روزهای آخر سال تقریباً همه استان‌ها شامل ۲۵ استان درگیر بحران آب و هوا و تغییرات کم سابقه هستند.

وی افزود: اگرچه بارندگی‌ها برای برخی هموطنان زحمت ایجاد کرده است اما اصل باران برای کشوری که سال‌ها دچار خشکسالی بوده، رحمت الهی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام روحانی با اظهار اینکه برخی مردم دچار مشکلات بسیار سختی شده‌اند گفت: حوادث سخت و رنج آوری در روزهای اخیر پیش آمد و از حادثه شیراز بسیار متأثر شده‌ام.

رئیس جمهور با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی براینکه برخی‌ها به گونه‌ای مطرح می‌کنند که سیل فقط امسال و در ایران رخ داده است گفت: هر چقدر رودخانه‌ها را لایروبی کنیم و سد بسازیم باز بخشی از کشور دچار سیل و آبگرفتگی می‌شود و این سیل تنها مختص ایران نیست بلکه در اروپا و ژاپن نیز رخ می‌دهد.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه سیل حادثه‌ای است که نمی‌توان جلوی رخ دادن آن را گرفت گفت: اما می‌توان اقداماتی انجام داد که خسارت سیل کم شود و یا اینکه خسارتی نداشته باشد.

محبت مردم چشم دشمنان را کور کرده است

وی با عنوان اینکه سیل به ما خسارت زد و برای مردم درد و سختی ایجاد کرد اما سبب وحدت و انسجام بین ملت بیش از گذشته به وجود کرده است گفت: محبت و عظمت و همیاری مردم، چشم دشمنان را کور کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: دشمنان فکر می‌کردند اگر ۲۲ بهمن و ۱۳ آبان نشد می‌توانند در فروردین سیل سواری کنند درحالی در سیل پیشانی آنان به سنگ خورده است و تلاش داشتند از این حادثه برای اختلاف استفاده کنند.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به حضور نیروهای مختلف مردمی، امدادی و نیروهای مسلح در حادثه سیلاب و کمک رسانی به مردم افزود: مردم ما قدردان و قدرشناس هستند و در شرایطی که با تحریم بی نظیر مواجه و روبرو هستیم، مردم پای کار هستند و می‌دانند کسانی که امروز در کاخ سفید حاکم شدند کینه توزانی هستند که سال‌ها دنبال فرصت بودند که به ایران ضربه زنند.

رئیس جمهور ایران به سفر به اروپا اشاره کرد و گفت: در این سفر خیلی از کشورها تلاش می‌کردند که سفر رئیس جمهور ایران را لغو کنند اما اروپایی‌ها بهترین استقبال را به عمل آوردند.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه عظمت ایران سبب شد تا آمریکایی‌ها در ورشو موفق نشوند گفت: روشن شد که آمریکایی‌ها دوست ملت ایران نیستند.

وی به دلایل برخی گرانی‌ها اشاره کرد و گفت: اینکه شاهد آن هستیم که برخی اجناس و اقلام یک دفعه گران می‌شود ناشی از آن است که کشتی ما به دلیل تحریم‌ها دچار گره و مشکل می‌شود و در این بین برخی از افراد نیز از شرایط سو استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه مردم و مسئولان در شرایط و سال تحریم با کمک هم بزرگترین طرح‌های کشور و بزرگترین پالایشگاه کشور را در بندرعباس را اکتفا کردند و در چنین ایامی در بنزین خودکفا شدیم و روزانه در ایام نوروز بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم.

تولید دو برابری بنزین در کشور

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: اینکه تولید بنزین در چندسال از ۵۲ میلیون لیتر به ۱۰۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است نشان دهنده یک تحول بزرگ در کشور است.

رئیس جمهور کشورمان از بومگردی به عنوان منبع درآمدی برای روستاها یاد کرد و گفت: ۳۰۰ هزار اشتغال کشور در سال‌های اخیر در سایه فضای مجازی و سایری رخ داده است و در ایام عید، ظرفیت تمام بومگردی های کشور تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه به گفته سرپرست استانداری گلستان، ظرفیت تمام هتل‌ها در ایام نوروز به رغم بروز سیل تکمیل شده است گفت: ما در بسیاری از حوزه‌ها از جمله گردشگری، دام و طیور و آبزیان روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

حجت الاسلام روحانی گفت: علیرغم همه مشکلات، دشمنان در بحران سیل موفق نشده‌اند و می‌خواستند سیل به یاس مردم و دعوای شیعی و سنی تبدیل شود و بدانند که ما در کنار هم هستیم و این یک موفقیت بزرگ به شمار می‌رود.

کمک و حمایت دولت از سیل زدگان

رئیس جمهور ایران به پیام طبیعت در سیل اشاره کرد و گفت: اگر جنگل‌ها و مراتع از بین رود و به رودخانه تجاوز و اینکه رودخانه‌ای در شیراز به خیابان تبدیل شود، طبیعت با آنکه صبر می‌کند اما خشونت خود را نشان می‌دهد.

رئیس جمهور کشورمان یادآور شد: افتخار امروز ما باید این باشد که به دیگران خدمت کنیم و امروز تصمیمات خوبی در دولت اتخاذ کردیم و به همه کسانی که خسارت وارد شد در حد مقدورات دولت و بیشتر از آن چیزی که پارسال در نظر گرفتیم، کمک می‌شود.

حجت الاسلام روحانی با اظهار اینکه هم کمک‌های بلاعوض و هم وام‌های بلندمدت به خسارت دیدگان برای کاهش مشکلات مردم داده می‌شود گفت: مردم در حادثه سیل در سراسر کشور سنگ تمام گذاشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.