یک روز پس از اعلام خواست رئیس ستاد ارتش الجزایر برای برکناری عبدالعزیر بوتفلیقه، رئیس جمهوری ۸۲ ساله الجزایر، حزب ائتلافی در دولت این کشور نیز خواستار برکناری بوتفلیقه شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، روز چهارشنبه (۲۷ مارس) احمد اویحیی، رهبر حزب "تجمع ملی دموکراتیک" (RND) و نخست‌وزیر پیشین الجزایر از بوتفلیقه خواست از قدرت کناره‌گیری کند. احمد اویحیی همزمان گفت: «ما از بوتفلیقه برای همه اقداماتی که برای الجزایر انجام داده است سپاسگزاری می‌کنیم.» اویحیی دو هفته پیش از پست ریاست دولت الجزایر استعفا داد.

روز سه‌شنبه نیز احمد قاید صلاح، فرمانده ارتش الجزایر در یک برنامه‌ای که در یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور پخش شد، خواستار برکناری رئیس جمهوری این کشور شد. فرمانده ارتش الجزایر به ماده ۱۰۲ قانون اساسی الجزایر اشاره کرد که بر اساس آن در صورتی که رئیس جمهوری کشور دچار بیماری سختی شود و توانایی کار از او سلب گردد، شورای قانون اساسی الجزایر می‌تواند او را از مقام خود برکنار کند. 

طبق قانون الجزایر پس از برکناری رئیس جمهوری، پارلمان این کشور با رای دو سوم آرا نمایندگان می‌تواند یک رئیس‌جمهوری موقت را برای اداره امور کشور برگزیند. رئیس‌جمهوری موقت باید در عرض یک ماه و نیم انتخابات جدید را برگزار کند.

به گزارش دویچه وله، عبدالعزیز بوتفلیقه پس از سکته قلبی در ۶ سال پیش (سال ۲۰۱۳ میلادی) در انظار عمومی حضور نیافته است و در هیچ سخنرانی یا برنامه‌ای شرکت نکرده است.

ژنرال قاید صلاح از نزدیکان بوتفلیقه است. او پس از سکته بوتفلیقه در مجامع عمومی ظاهر شد و در واقع وظایف بازگویی سخنان بوتفلیقه را برعهده گرفت.  احمد قاید صلاح در برنامه تلویزیونی از خواست‌های تظاهرکنندگان الجزایری حمایت کرد.

در پی اعلام نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه برای انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده‌ای در مخالفت با این خواست در سطح کشور برگزار شد. این تظاهرات چند میلیونی هفته‌ها به طول انجامید. بوتفلیقه که به منظور معالجه به سوئیس سفر کرده بود، به کشور بازگشت. او انصراف خود را از نامزدی انتخابات اعلام کرد اما انتخاباتی که قرار بود در ماه آینده برگزارشود را به تعویق انداخت. راهپیمایی معترضان الجزایری ادامه یافته است و تظاهرکنندگان خواستار برگزاری انتخابات جدید هستند.

تظاهرکنندگان الجزایری نسبت به انجام کودتای نظامی در این کشور هشدار داده بودند. مخالفان دولت الجزایر نگران آن هستند که مطرح شدن خواست برکناری بوتفلیقه از سوی مسئولان دولتی و ارتش این کشور، به جایگزینی بوتفلیقه با فرد دیگری در دستگاه حکومتی این کشور بینجامد و انتخابات آزاد برگزار نشود.

بوتفلیقه از ۲۰ سال پیش در راس قدرت سیاسی الجزایر قرار دارد.  تظاهرکنندگان دولت را فاسد می‌دانند و از آن انتقاد می‌کنند. بوتفلیقه در سال ۱۹۹۹ قرار بود کشور را پس از گذراندن یک "دهه سیاه" از جنگ داخلی با افراطی‌ها نجات دهد و یکپارچگی کشور را احیا کند. بر اساس ارزیابی‌ها، در این جنگ داخلی حدود ۲۰۰هزار تن کشته شدند. الجزایر در پی مبارزات طولانی و جنگ‌های خونین در سال ۱۹۶۲ توانست استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.