رئیس بنیاد مسکن شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد افزود: براساس بازدیدها و کارشناسی‌های صورت گرفته تا امروز ۹۸ واحد مسکونی در شهرستان کاشمر به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده و قابل بازسازی و مرمت نیستند و ۸۷ واحد مسکونی دیگر قابل تعمیر و بازسازی هستند.

وی اظهارکرد: اغلب خسارت‌هایی که به منازل مسکونی وارد شده مربوط به بافت‌های غیر مقاوم و خشت و گلی بوده که در سال‌های گذشته احداث شده و تاکنون با وجود تمام درخواست‌هایی که برای مقاوم سازی داشته‌ایم به دلایل مختلف استقبال نشده است.

 

واحدیان گفت: با توجه به این که اغلب چند روز پس از پایان بارندگی رطوبت به خانه‌های خشت و گلی نفوذ می‌کند به همین دلیل طی چند روز آینده آسیب‌ها جدی‌تر و میزان خسارت‌ها بیشتر خواهد شد.

 

وی بیان کرد: هر چند آمار اعلام شده در خصوص تخریب واحدهای مسکونی مربوط به کل شهرستان بوده اما حدود ۹۰ درصد خسارت‌ها به بخش کوهسرخ وارد شده و وضعیت در بخش مرکزی بهتر است.

 

رئیس بنیاد مسکن کاشمر و خلیل‌آباد افزود: با توجه به این که برای بازسازی و مرمت این تعداد واحد مسکونی به بیش از ۴.۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است خوشبختانه پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و درخواست از استان شده و در پرداخت تسهیلات هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

 

وی عنوان کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته حدود ۵۰ درصد منازل مسکونی که در سیل و بارندگی‌های چند روز گذشته تخریب شده و قابل تعمیر نیستند مربوط به روستای ایور از بخش کوهسرخ بوده است.

 

واحدیان در ادامه در خصوص آسیب‌های وارد شده به منازل مسکونی شهرستان خلیل‌آباد اظهار کرد: این منطقه چون دشت است و مقاوم سازی بیشتری صورت گرفته آسیب‌ها نیز کمتر بوده اما در مجموع به حدود ۴۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده و از نظر ما قابل تعمیر نیستند و حدود ۶۶ واحد نیز نیاز به تعمیر دارند.

 

وی افزود: بیشتر خسارت‌ها در این شهرستان مربوط به روستاهای نقاب و بزنجرد که بیشتر در معرض سیلاب بوده‌اند.

 

رئیس بنیاد مسکن کاشمر و خلیل‌آباد ادامه داد: در کل شهرستان از سال ۸۴ که طرح بهسازی مسکن روستایی آغاز شد تاکنون حدود ۳۰ درصد واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده و ۷۰ درصد دیگر هنوز غیر مقاوم و فرسوده هستند.

 

وی بیان کرد: میزان مسافت کوهسرخ از شهر کاشمر و مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های مصالح موجب شده تمایل مردم این بخش به مقاوم سازی منازل مسکونی کمتر باشد.

 

واحدیان اظهار کرد: هرچند همیشه تلاش شده کوهسرخ در اولویت پرداخت تسهیلات باشد اما مسافت مسیر کاشمر به کوهسرخ موجب شده به جز هزینه خرید مصالح هزینه حمل را هم متحمل شوند که این موجب شده قیمت تمام شده بسیار افزایش یابد.

 

وی در ادامه از تهیه طرح مطالعاتی در خصوص پیش‌بینی حوادث، معرفی مناطق آسیب‌پذیر و خطراتی که روستاهای شهرستان را تهدید می‌کند و ارائه راهکارهای کاهش خسارت‌های احتمالی خبر داد و گفت: اغلب خسارت‌ها و آن‌چه منطقه را تهدید می‌کند مربوط به سیل و زلزله است.

 

واحدیان گفت: متأسفانه مردم و مسئولان حوادث را خیلی زود فراموش می‌کنیم، شاید در زمان وقوع سیل و زلزله به فکر مقاوم سازی باشیم ولی بعد از مدتی فراموش کرده و زیاد تمایلی به انجام اقدامات ایمنی و مقاوم‌سازی نداریم.

 

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت واحدهای مسکونی در روستا از سوی دولت‌ها اقدام به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت قرض‌الحسنه ۱۵ ساله با سود ۵ درصد شده است.

 

واحدیان ترویج فرهنگ ساخت و ساز را از وظایف بنیاد مسکن ذکر کرد و گفت: با وجود این که فرهنگ سازی لازم در خصوص اهمیت مقاوم سازی لازم صورت گرفته اما گرانی مصالح ما را با چالش مواجه کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.