عراق سال‌هاست یکی از مشتریان پر و پا قرص گازی و برقی ایران بوده به طوری که زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و کشورها را تهدید کرد که اگر تعامل نفتی و گازی خود با ایران را ادامه دهند، آن‌ها را تحریم خواهد کرد، عراقی‌ها دست از گاز و برق ایران نکشیدند و به آمریکا اعلام کردند امکان قطع واردات برق و گاز از ایران را ندارند.

البته تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا یک چالش جدی در زمینه تعاملات ایران و عراق ایجاد کرد و آن پرداخت پول گاز و برق ایران بود. طبق قرارداد عراقی‌ها موظف هستند پول گاز را با یورو و پول برق را با دلار به ایران پرداخت کنند اما زمانی که پای آمریکا به میان آمد، عراقی‌ها اعلام کردند امکان پرداخت دلار ندارند و پیشنهاد پرداخت با دینار را مطرح کردند.

پیشنهادی که ظاهراً به مذاق ایران خوش نیامد و دو کشور مدت‌ها بر سر آن مذاکره کردند. در نهایت دو حساب برای عراقی‌ها در بانک مرکزی ایران بازگشایی شد تا اگر عراقی‌ها توانستند، پول برق و گاز را با یورو و در غیر این صورت با دینار پرداخت کنند. در این راستا عبدالناصر همتی - رئیس کل بانک مرکزی - در طول دو ماه گذشته، سه مرتبه به عراق سفر کرد و در مذاکرات مفصل با همتای عراقی خود، نحوه پیگیری و اجرای توافق بانک‌های مرکزی دو کشور را مورد بحث و توافق قرار داد.

در نهایت در تاریخ ۲۰ اسفندماه اولین بخش از مطالبات دولت ایران به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شد. از ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق ۴ میلیارد آن صادرات برق و گاز است و آنطور که زنگنه پیش از این اعلام کرده بود عراقی‌ها دو میلیارد دلار به ایران بابت پول برق و گاز بدهکار هستند.

مبلغ پرداختی قطعاً به دلار نیست

در این راستا، سیدحمید حسینی - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مشخص نیست عراق بدهی خود را با چه ارزی پرداخت کرده است، افزود: عراقی‌ها معادل ۲۰۰ میلیون دلار را پرداخت کرده‌اند. عراقی‌ها از ابتدا ادعا کردند مشکلی برای پرداخت ندارند. در حساب بانک مرکزی خود مقدار زیادی دینار برای پول برق موجود داشتند و اصرار داشتند قبل از سال جدید میلادی آن مبلغ را به حساب بانک مرکزی ایران منتقل کنند.

وی افزود: اما ایران ممانعت می‌کرد زیرا مایل به دریافت دینار نبود. بحث برق و گاز به قدری برای عراقی‌ها حیاتی است که در اولویت قرار دارد. عدم هماهنگی و اصراری که ایران برای گرفتن یورو و دلار داشت، باعث تأخیر پرداخت عراق شد. با سفر قبلی و اخیر آقای همتی، توافقاتی صورت گرفت و حساب‌های جدید به دینار و یورو باز و راه پرداخت عراقی‌ها باز شد و آن‌ها قطعاً پرداخت می‌کنند زیرا هرچه به فصل گرما نزدیک‌تر می‌شویم، نیاز عراق هم به گاز و هم به برق افزایش پیدا می‌کند.

حسینی تاکید کرد: مبلغی که پرداخت شده است یا به دینار است یا یورو و قطعاً به دلار نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.