حمیدرضا لشکری با بیان اینکه ورودی سدهای خوزستان همچنان بالاست، اظهار داشت: امروز ورودی سد دز، یک هزار و ۶۵۰ و خروجی آن یک هزار و ۷۳۰ مترمکعب برثانیه است و فقط ۱۸۹ میلیون مترمکعب از ظرفیت آن خالی است.

وی اضافه کرد: ورودی سد کرخه نیز یک هزار و ۱۳۰ و خروجی آن ۷۰۰ مترمکعب برثانیه (۸۰ مترمکعب از طریق کانال پای پل کرخه و تونل دشت عباس) است و تنها ۸۶ میلیون مترمکعب از ظرفیت سد خالی است و تراز فعلی حدود چهار تا پنج متر با تراز نرمال فاصله دارد.

لشکری با تاکید بر انجام تمهیداتی در مدیریت سدها گفت: با توجه به اینکه از یکشنبه آینده بارندگی در پیش داریم، برای کنترل سیلاب های آینده باید بخشی از مخزن سد تخلیه شده، تا حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی ایجاد شود که برای این منظور ناچار به افزایش رهاسازی آب از سد دز تا ۲ هزار مترمکعب برثانیه هستیم.

وی نسبت به بارندگی هفته آینده هشدار داد و افزود: در صورت عدم تخلیه سد دز و ایجاد نشدن ظرفیت کافی برای کنترل سیلاب، قدرت مانور برای تعدیل سیلاب را از دست می دهیم و ممکن است با خطر بزرگتری مواجه شویم.

لشکری همچنین درباره سد کرخه گفت: با توجه به مشکلاتی که افزایش خروجی سد کرخه در پایین دست بوجود می آورد، قرار بر این است که خروجی روی ۷۰۰ مترمکعب برثانیه ثابت بماند و به جای آن، ریسک را با افزایش تراز آب (تا بیش از تراز نرمال ۲۲۰ متر) بالا ببریم.

وی شهر بستان را حساس ترین منطقه پایین دست کرخه از نظر هشدار سیل عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه پیش بینی ها بارش کمتری را در حوضه کرخه نشان می دهد و بیشترین بارندگی ها در حوضه کارون خواهد بود، امیدواریم بتوانیم سیلاب را در حوضه کرخه مدیریت کنیم.

دبی اهواز به ۲۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه می رسد

معاون سازمان آب و برق خوزستان دبی کارون در مقطع اهواز را امروز ۲ هزار و ۱۰۰ مترمکعب برثانیه عنوان کرد و گفت: ۲ تا سه روز آینده دبی کارون در همین مقطع به ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب برثانیه افزایش می یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه سد گتوند علیا (کارون) ۵۶۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد گفت: ورودی به این سد ۹۰۰ و خروجی آن یک هزار مترمکعب برثانیه است.

لشکری درباره سد مارون نیز اظهار داشت: این سد در حال حاضر ۶۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد، ورودی به سد مارون ۲۸۲ و خروجی آن ۱۸۳ مترمکعب برثانیه است.

وی افزود: کاهش خروجی سد مارون موقتی و تا زمانی است که مشکل سد تنظیمی آریوبرزن مرتفع شود.

افزایش دوباره خروجی مارون

شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بهبهان، درباره افزایش رهاسازی آب از سد مارون و کوثر هشدار داد و اعلام کرد: در پی اعلام امور آب منطقه شرق با توجه به پیش بینی بارندگی های شدید و سیلاب‌های با دبی بالا در روزهای آتی و در حوضه آبریز بالادست سد مخزنی مارون و کوثر و لزوم آمادگی برای کنترل سیلاب و ظرفیت سازی و جلوگیری از هر گونه خسارات جانی و مالی، سرریزهای سدهای مارون و کوثر بازشده و رهاسازی انجام شد.

بر اساس این اطلاعیه از شب گذشته به دلیل عملیات اجرایی در سد آریوبرزن میزان رهاسازی کاهش یافت، اما با پایان اقدامات فنی در این سد ظهر امروز مجددا و به تدریج افزایش رهاسازی آغاز و این روند افزایشی در سد کوثر نیز صورت خواهد پذیرفت.

در این اطلاعیه از دهیاران و شوراهای اسلامی خواسته شده است که از شهروندان و مسافران نوروزی بخواهند با توجه به حجم زیاد رهاسازی آب این سدها و احتمال افزایش رهاسازی آب در ساعات آینده از نزدیک شدن به رودخانه ها اکیدا خودداری کنند.

سازمان آب و برق دیروز، با صدور سه اطلاعیه، نسبت به وقوع سیلاب در ۱۸ روستای حاشیه دز، ۳۳ روستا و سه شهر در حاشیه کرخه و ۱۸ روستا در حاشیه کارون هشدار داده و ضمن انتشار فهرست این روستاها از دستگاه های اجرایی خواسته که برای حفاظت از ساکنان و تخلیه روستاها آمادگی داشته باشند.

حداکثر ظرفیت سدهای دز ۲.۶ میلیارد مترمکعب، سد مارون ۱.۱ میلیارد مترمکعب است، سد گتوند علیا ۴.۶ میلیارد مترمکعب بوده و سد کرخه ۵.۲ میلیارد مترمکعب است.

سازمان آب و برق خوزستان هشدار داده است که خروجی سد کرخه از حدود ۶۰۰ مترمکعب برثانیه فعلی ممکن است به یک هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز از یک هزار و ۳۰۰ مترمکعب برثانیه فعلی به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.