سازمان هواشناسی از ورود سامانه‌ای بارش‌زا از اواخر روز شنبه تا سه‌شنبه به جو استان خبر داده که سبب بارندگی‌های سنگینی از اوایل روز یکشنبه تا دوشنبه می‌شود.

به گفته کارشناسان سامانه جدیدی که به آسمان کرمانشاه خواهد رسید، درمدت زمان ۲۴ ساعت به اندازه یک فصل بارش باران( ۷۰ تا ۸۰ میلی‌متر) را در پی خواهد داشت.

در این راستا، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ساعت ۹ صبح امروز دهم فروردین در تماس تلفنی با استاندار کرمانشاه در جریان آخرین اقدامات ستاد مدیریت بحران استان برای پیش‌گیری و پیش بینی از خسارات سیل احتمالی قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور در این گفت‌وگو تلفنی بر لزوم اطلاع‌رسانی هشدارها به مردم از طرق مختلف تاکید کرد.

براساس پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی، بیشترین بارش این سامانه به سمت شهر کرمانشاه است که خطر سیل برای برخی از محلات از جمله چغاگلان، کرناچی، ده‌پن، خیابان حداد عادل و محله‌های حاشیه رودخانه تنگه‌کنشت دور از انتظار نیست.

اداره‌های دادگستری، ثبت اسناد، بنیاد شهید و دیوان محاسبات به دلیل خطر آبگرفتگی، به دستور استاندار از فردا صبح یکشنبه در شهر کرمانشاه تعطیل اعلام شدند.

فرماندار کرمانشاه صبح امروز بدین منظور از کانال‌ها و مسیرهای عبور آب شهر بازدید کرد و به مردم محله هایی که در معرض خطر سیل و آبگرفتگی محله کرناچی، محله مراد‌آباد واقع در انتهای کیهانشهر، حاشیه رودخانه فصلی در ده‌پهن، محله چقامیرزا نزدیک رودخانه قره‌سو، کوچه چمنی محله جعفر‌آباد، خیابان حداد عادل، مسجد بروجردی، حیدریه، پارکینگ شهرداری، حاشیه رودخانه آبشوران، بازار آهنگران واقع در میدان وزیری، طرفین رودخانه چم‌بشیر در حکمت‌آباد، واحد‌های غذاخوری طاق‌بستان، کهریز، پل‌کهنه، انتهای چقاگلان به سمت رودخانه، ساکنان طرفین رودخانه فصلی تنگ کنشت ، ظفر منتهی به میدان امام؛ هشدار داد :

فضل‌الله رنجبر گفت: مردم در این محله‌ها از پارک کردن خودرو و عبور و مرور در هنگام بارندگی خودداری کنند و در ضمن  به هشدارها و اطلاعیه‌هایی که از رسانه‌های رسمی صادر می‌شود توجه کنند

وی از تعطیلی رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری در معرض خطر سیل در کرمانشاه خبر داد و افزود: رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری حاشیه چشمه طاق‌بستان و رودخانه چم بشیر فردا تعطیل هستند.

اعلان تخلیه منازل با بلندگو سیار در شهرک در معرض سیل هم‌اکنون در حال انجام است در این راستا سه مدرسه و یک سالن ورزشی با همکاری هلال احمر استان کرمانشاه و شهرداری منطقه هفت برای اسکان ساکنان شهرککرناچی مهیا شده است.

ستاد بحران شهرداری کرمانشاه با یک‌هزار نیروی ستادی و عملیاتی همچنین ۱۲۰ دستگاه خودرو شامل بیلبکهو، بیل زنجیری، بیل لاستیکی، لودر، کمپرسی، کامیونهای ۱۰ تن و ۶ تن، کفکش و موتور پمپ آماده مقابله با شرایط بحرانی است.

 سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی نیز با ۱۰ ایستگاه ثابت و ۱۰ واحد سیار، سه خودرو سبک گشت امداد و نجات و سه خودرو سنگین و سه خودرو نیمه سنگین و چند قایق بادی موتوری با ۱۶۰ نفر نیروی آتش‌نشان در ۱۰ ایستگاه ثابت در آمادگی کامل هستیم.

لهونی، مدیرعامل هلال احمر استان نیز به تجهیز ۶۵ سالن ورزشی و غیرورزشی برای اسکان اضطراری مردم اشاره کرد و گفته، در صورت نیاز در این ۲ روز این اماکن به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

سردار عظیمی، فرمانده قرارگاه نجف اشرف سپاه نیز آمادگی سپاه برای هر کدام از شهرستان‌ها که نیاز به کمک داشته باشند اعلام کرده است.

بنا بر گفته عظیمی، با اعلام فرمانداران، سپاه تجهیزات لازم را از امروز و قبل از شروع بارندگی اعزام و مستقر می‌کند.

طبق دستور مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تمامی فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان موظف به اجرای جزء به جزء دستورات استاندار و مصوبات ستاد مدیریت بحران در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند.

سالاری تاکید کرده، هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای اقدامات پیشگیرانه پذیرفته نیست و دستگاه‌های خدمات‌رسان باید از تمامی امکانات و ظرفیت‌های استان استفاده کنند.

فرمانداران دیگر شهرستان‌های کرمانشاه نیز در راستای همین دستور با تشکیل جلسات ستاد بحران تدابیر لازم را برای مقابله با سیل احتمالی اندیشیده و هشدارهای لازم را به مردم داده‌اند.

مردم استان کرمانشاه نیز در کنار مسؤولان هر کدام برای مقابله با این بحران تدابیری را اندیشیده‌اند برخی پنجره‌های منزل خود ایزوگام کرده تا از ورود آب به داخل منازل جلوگیری کنند.

کیسه‌های ماسه و شن را برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل منازلی که در معرض خطر آب گرفتگی هستند، قرار می‌دهند.

مغازە‌داران جوانرودی و سرپل‌ذهابی که در مسیر احتمالی سیل قرار دارند، از بامداد امروز درحال تخلیە اجناس خود هستند و و برخی دیگر نیز مغازه‌‌های خود را با ایزوگام پلمب کرده و کیسه‌های شن را درب آن‌ها در راستای جذب آب به کار گذاشته‌اند.

اهالی محله سیدحشمت اسلام آبادغرب نیز از صبح امروز در حال تخلیه منازل خود هستند و طبق گفته مسؤولانمدارس این شهرستان برای اسکان مردم آماده شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.