غلامرضا شریعتی در اطلاعیه‌ای خطاب به کلیه سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها، موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، موسسات عمومی غیردولتی، شهرداری‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی اعلام کرد: "با توجه به پیش‌بینی بارش‌های قابل توجه در سطح استان خوزستان و حوضه‌های بالادست استان و هشدار وقوع سیل مورخ ۱۰ فروردین ۹۸ اداره‌کل هواشناسی خوزستان و احتمال وقوع سیل، طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آبگرفتگی شهرها و روستاهای استان و به منظور تداوم اقدامات پیشگیرانه و آمادگی مقابله با سیلاب و انجام عملیات ترمیم و تقویت سیل‌بندها، لایروبی رودخانه‌ها، تخلیه مراکز جمعیتی در صورت لزوم و اسکان در مناطق امن و سایر اقدامات مورد نیاز حالت فوق‌العاده در استان از روز شنبه ۱۰ فروردین ۹۸ تا زمان اعلام عادی شدن اوضاع ابلاغ می‌شود.

مقتضی است ضمن آماده‌باش کامل تا زمان اعلام عادی شدن اوضاع کلیه مدیران، معاونین و حداقل یک نفر در هر قسمت به صورت تمام‌وقت و شبانه‌روزی در محل کار حضور داشته و نسبت به پیگیری موارد مرتبط، انجام امور، پاسخگویی به تماس‌ها به صورت شبانه‌روزی، اعزام تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات به محل‌های اعلام شده توسط ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان، هماهنگی با دستگاه‌ها، حضور در محل‌های مورد نیاز و سایر موارد محوله اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات انجام شده را به صورت مستمر به اداره‌کل مدیریت بحران استان ارسال کنند." 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز از اسکان اضطراری ۵ هزار و ۲۸۵ نفر از شهروندان مناطق در معرض خطر سیلاب خبر داد.

علی خدادادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به امدادرسانی این جمعیت در مناطق سیلابی اظهار کرد: از چهارم فروردین‌ماه تاکنون به 15 هزار و 841 نفر آسیب‌دیده در روستاها یا برخی مناطق شهرستان‌های بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوش و اهواز امدادرسانی شده است.

وی افزود: در این مدت روستای چهل کنار و روستای دره نی در بهبهان، روستای علی آباد، روستای پاپی آباد و روستای دوبندار در اندیمشک، روستای بیت غالب، کاظم حیدر، خلف حیدر، یباره، بیت محارب، بیت یدی و زبید دبات در شوش و روستای عیله و دهول در شوشتر تخلیه شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: همچنین تاکنون ۵ هزار و ۲۸۵ نفر از مردم شوشتر، باوی، اهواز، دزفول و شوش در اردوگاه‌هایی که جهت اسکان اضطراری برپا شده‌اند، اسکان یافته‌اند.

تخلیه ۱۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه از سد دز برای پذیرش سیلاب‌های جدید

وزیر نیرو گفت: در هر ثانیه ۱۸۰۰ متر مکعب آب از سد دز تخلیه می‌شود تا بتوانیم آماده پذیرش سیلاب‌های جدیدی باشیم که ظرف پنج روز آینده به مخازن سدهای خوزستان سرازیر می‌شود.

به‌ گزارش ایسنا و به نقل از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" در حاشیه بازدید از سدهای استان در سد دز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر حدود 2.5 میلیارد متر مکعب آب شیرین پشت سازه تنومند سد دز نگهداری شده است. در هر ثانیه ۱۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه به حجم مخزن افزوده می‌شود و البته همکاران ما با دقت لازم و هماهنگ با مرکز دیسپاچینگ در اهواز، هر ثانیه ۱۸۰۰ متر مکعب آب تخلیه می‌کنند تا بتوانیم آماده پذیرش سیلاب‌های جدیدی باشیم که ظرف ۵ روز آینده به مخازن سدهای خوزستان سرازیر می‌شود.

 

وی ادامه داد: برآوردها این است که حدود ۳ میلیارد متر مکعب ورودی جدید به مجموعه سدهای استان خواهیم داشت که برای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آن امکان نگهداشت در مخازن در حال فراهم شدن است و طبیعتاً یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب هم رهاسازی خواهد شد.

اردکانیان اظهار کرد: بخشی از آب رهاشده سدها سهم تالاب‌ها که این روزها اوقات خوب و خوشی را تجربه می‌کنند، خواهد شد و البته با همکاری مردم عزیز و مراقبتی که خواهند کرد، با پشتیبانی کشاورزان عزیز و اجازه‌ای که برای عبور بخشی از این سیلاب از کانال‌های اراضی کشاورزی‌شان خواهند داد، ما می‌توانیم امیدوار باشیم که این نعمت بزرگ الهی حداقل خسارت را به‌دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت هم همانطور که دیروز آقای رئیس جمهور تأکید داشتند از همکاری کشاورزان و روستاییان عزیز در ارتباط با عبور سیلاب از بعضی بخش‌ها در اراضی کشاورزی تشکر می‌کند، افزود: امیدواری ما این است که با دقت نظری که همه مسئولان، همکاران، سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی و به‌ویژه همکاران خود ما در سراسر استان خوزستان که در این ایام سال نو بخش‌های زیادی از لحظات را توأم با اضطراب و هیجان پشت‌سر گذاشتند، تمام منفعت و خیر این نعمت الهی را نصیب سرزمین‌مان بکنیم و البته خساراتی هم که سیل خواهد داشت و طبیعی است به حداقل برسانیم.

تخلیه ۴ روستای حاشیه دز در اهواز

فرماندار اهواز گفت: عملیات امدادرسانی به روستاهای در معرض سیلاب حاشیه رودخانه دز در بخش مرکزی اهواز با بسیج امکانات در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی شنبه شب در خصوص وضعیت روستاهای در معرض سیلاب بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: آب رودخانه به برخی از منازل چهار روستای بیت سید یدیم، سید هاشم، سید ظاهر و سید معن در این بخش نفوذ کرده و عملیات امدادرسانی به روستاییان با سرعت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم برای تخلیه این روستاها قبل از سیلاب داده شده بود، ادامه داد: مردم و وسایل و احشام روستاها به کمک دستگاه‌ها و اهالی با قطار، کامیون و وانت‌بارها در حال تخلیه هستند. 

فرماندار اهواز گفت: دستگاه‌ها همچنان در حال ترمیم و استحکام‌سازی سیل‌بندها هستند تا از ورود آب جلوگیری شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.