سید جلال شاهرخ در گفتگو با  ایسنا اظهار کرد:پیوستگی رودخانه قره چای متاثر از بارش های فراگیر و حجیم موجب افزایش حجم ورودی آب به سد الغدیر ساوه شده است.

وی افزود: در حال حاضر میزان آبی که سد الغدیر ساوه دریافت می کند شامل حجم آبی است که در کل حوضه آبریز قره چای در حال حرکت است. این میزان آب از حوضه آبریز شازند شروع و پس از عبور از زیر حوضه های آبریز خنداب، کمیجان، قهاوند، همدان و تفرش با پیمایش بیش از ۳۰۰ کیلومتر نهایتا به دریاچه سد الغدیر وارد می شود و این پیوستگی که در رودخانه قره چای به وجود آمده است در میزان دریافت آب سد الغدیر ساوه اهمیت خاصی دارد.

وی به پیوستگی رودخانه قره چای در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: فراگیر بودن میزان بارش ها و پوشش مناسب بارندگی ها مهمترین دلیل پیوستگی رودخانه قره چای شده است که بستر همپوشانی مناسب و تراکنش مطلوب را فراهم کرده است.

شاهرخ تاکید کرد: با توجه به گستردگی و پوشش مناسب و همچنین  تداوم بارندگی ها در سراسر حوضه آبریز قره چای از شهرستان شازند واقع در ابتدای حوضه آبریز تا شهرستان ساوه خوشبختانه زنجیره آب در سراسر مسیر رودخانه بصورت پیوسته بوده، بطوریکه دنباله آب ورودی به سد ساوه تا ارتفاعات شازند در جنوبی ترین نقطه استان مرکزی ادامه دارد که این مهم در تداوم ورودی و در نتیجه افزایش حجم آب در سد ساوه اثر مستقیم را دارد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه این شرایط طی  ۱۴   سال گذشته بصورت کامل وجود نداشته است، خواستار رعایت کلیه نکات ایمنی در زمان مواجهه با سیلاب و لزوم دوری کردن از بستر رودخانه ها و مسیل ها شد و گفت: با توجه به ظرفیت باقی مانده سد الغدیر ساوه بنابراین در صورت بروز و وقوع هرگونه سیلاب در بالا دست حوضه  آبریز که منتهی به دریاچه سد الغدیر باشد شرایط کنترل سیلاب و در نتیجه ذخیره سازی آب بدون بروز  هر گونه خسارت به پائین دست وجود دارد، لذا در صورت افزایش آبدهی رودخانه جای نگرانی از بابت کنترل و مهار آن  برای  مردم شهر ساوه و کشاورزان دشت مرکزی وجود ندارد.

عضو هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در ادامه حجم قابل ملاحظه بارندگی‌ها را از دیگر دلایل پیوستگی رودخانه قره چای در حوضه های آبریز شهر های مختلف استان مرکزی و استان همدان دانست و افزود: وضعیت مناسب بارش های اخیر و تداوم بارش ها در روزهای آینده موجب استمرار پیوستگی رودخانه قره چای ظرف مدت دو هفته آینده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخیره آب در دریاچه این سد به بیش از ۶۲ میلیون متر مکعب رسیده است، گفت: انتظار می رود که حجم سد تا میزان ۸۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد که طی ۱۴ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حجم آب ذخیره شده درصد الغدیر ساوه از سال  ۱۳۸۴   روند نزولی به خود گرفته است، افزود: میزان آب ذخیره شده در سال  ۸۴   در سد الغدیر ساوه حدود  ۱۱۴   میلیون متر مکعب بود و به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی این میزان روند نزولی به خود گرفت. اما خوشبختانه در پی بارش های اخیر هم اکنون حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر به بیش از  ۶۲   میلیون متر مکعب رسیده است و انتظار می رود که میزان از مرز  ۸۰   میلیون مترمکعب نیز عبور کند.

شاهرخ تاکید کرد: با افزایش حجم سد الغدیر به بالاترین میزان خود در طی ۱۴ سال اخیر شاهد بروز یک حاشیه امن مناسب برای تامین بخشی از آب شرب مورد نیاز شهر ساوه، همچنین تخصیص سهم بیشتر حقآبه به بخش کشاورزی در دشت ساوه  خواهیم بود. ضمن اینکه باید به مدیریت مخزن به منظور ذخیره سازی آب مورد نیاز شهرستان برای سالهای آینده نیز توجه جدی کرد و مدیریت مصرف منابع آبی در دستور کار قرار گیرد تا چنانچه در سال های آتی میزان بارش ها کاهش یافت، ذخیره سازی مناسبی برای تامین نیاز شرب و کشاورزی شهرستان وجود داشته باشد.

رئیس امور بهره‌برداری از سد الغدیر ساوه تصریح کرد: امیدواریم سقف منابع آبی در نظر گرفته و پیش‌بینی شده برای نیاز آب شرب و کشاورزی مصرف نشود و در مقابل با رعایت صرفه جویی و مدیریت در مصرف منابع آبی اجازه دهیم ظرفیت مطلوب فعلی سد الغدیر محفوظ مانده و در نتیجه بتوانیم یک ذخیره سازی مطمئنی را برای سال‌های آتی داشته باشیم   .

به گزارش ایسنا، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال ۷۲ با هدف تامین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد   .

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه آبیاری منتقل می‌شود   .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.