از ساعت ۶:۳۰ دقیقه ۲۷ اسفند سال ۹۷ بارش های سیل آسا در استان گلستان آغاز شد که نسبت به میانگین سالانه منطقه رقم بسیار بالایی داشت. براساس این گزارش این مقدار و شدت بارش باران که در روزهای آتی هم ادامه یافت در کنار عوامل دیگری چون مورفولوژی زمین و جنس خاک از عوامل اصلی سیلاب گلستان می باشند.

در این گزارش تاکید شده است که سدهای منطقه بویژه سدهای منطقه شرقی شهر گنبد تاثیر بسزایی در کاهش اثرات تخریبی سیل در گنبد داشتند. 

در بخش دیگر این گزارش ضمن تاکید براین نکته که نباید بحران های ناشی از مخاطرات طبیعی سیاسی شود، به چند نکته دیگر هم اشاره شده است؛

-اقدامات مقابله، فعالیت های امداد و نجات، حضور مسولین در منطقه و کلیه فعالیت هایی که تا حد امکانات و با توجه به این ایام سال نو صورت گرفته و می گیرد قابل قبول بوده و جای تقدیر دارد اما نکته ای که بعنوان نقطه ضعف مدیران و مسئولان باید به آن اشاره کرد عدم توجه به اقدامات پیشگیرانه است.

-سامانه هشدار میدانی سیل با صرف هزینه پایین امکانپذیر و کارایی مطلوبی دارد لذا ضرورت دارد که این سامانی در استان های سیل خیز راه اندازی شود.

-اقدامات پیشگیرانه کاهش ریسک سیل شامل اقدامات سازه ای، آموزشی، اقدامات آبخیزداری، ، حفظ پوشش گیاهی، و توسه دامداری صنعتی باید به یک امر نهادینه مستمر و جاری تبدیل شود.

-نشست زمین با توجه به خصوصیات خاک منطقه امر محتملی در ساختگاه ساختمان ها و زیرساخت ها که لازم است مسئولان به آن توجه جدی داشته باشند.

مشروح این گزارش را می توانید (اینجا) دانلود کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.