یک قاضی زن در ایالت آلاسکا نقشه دونالد ترامپ را برای آزاد اعلام کردن مناطق عظیمی در خشکی‌های پیرامون قطب شمال و اقیانوس اطلس جهت استخراج ذخایر زیرزمینی متوقف کرد. این خبر را رسانه‌های آمریکا و از جمله "واشنگتن پست" و "نیویورک تایمز" اعلام کرده‌اند.

 

دونالد ترامپ در تاریخ ۱۸ مارس حکمی حکومتی در این زمینه صادر کرده بود. طبق این حکم قرار بود مساحتی بالغ بر ۵۲ میلیون هکتار از مناطق حفاظت شده برای حفاری‌ها آزاد اعلام شوند. ترامپ بدین‌سان ممنوعیتی را رفع کرد که سلف او اوباما برای حفاری در مناطق یادشده وضع کرده بود.

 

اینک قاضی دادگاه آلاسکا در حکم خود اعلام کرد که دستور اوباما هنوز به قوت خود باقی‌ست تا زمانی که کنگره آن را لغو کند و این امر از اختیارات رئیس‌جمهوری نیست.

به گزارش "واشنگتن پست" پیش از آن نیز قاضیانی در ایالت‌های کلرادو و وایومینگ نقشه‌های ترامپ برای آزاد اعلام کردن مناطق بزرگی جهت حفاری‌های نفتی را متوقف کرده بودند.

اکنون راهی که برای ترامپ باقی می‌ماند، طی کردن نهادهای قضایی و احاله این دعوا به دیوان عالی ایالات متحده آمریکاست. ترامپ پیش‌تر با انتصاب قاضی نیل گورساچ و برت کاوانا موفق شده اکثریتی محافظه‌کار در دیوان عالی آمریکا ایجاد کند.

ناظران سیاسی نیز معتقدند که این دعوا سرانجام به دیوان‌عالی ایالات متحده آمریکا کشیده خواهد شد، موضوعی که سال‌ها به درازا خواهد کشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.