در بخش نخست این بیانیه به اهمیت اقدامات مشترک کشورهای عربی برای مقابله با آنچه که امنیت و ثبات این کشورها را به خطر انداخته و تلاش برای ساختن آینده بهتری برای ملت های عرب تاکید شده است.

 

در بخش دیگری از بیانیه نیز به مساله فلسطین پرداخته شده و تاکید شده که مساله فلسطین یک موضوع محوری برای جهان عرب به شمار می آید و همچنین بر هویت عربی قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین تاکید شده است.

 

در این بیانیه با اشاره به اهمیت صلح دائمی و پایدار در خاورمیانه به عنوان یک راهبرد عربی، بر پایبندی به اجرای طرح صلح خاورمیانه این اتحادیه که در نشست سال ۲۰۰۲ بیروت لبنان مطرح شد، تاکید شده است.

 

سران اتحادیه عرب همچنین اقدام دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را غیرقابل پذیرش عنوان و تاکید کردند که قدس شرقی پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند و همچنین نسبت به هرگونه اقدام قانونی و سیاسی علیه قدس هشدار دادند.

 

در این بیانیه همچنین از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت شهرک سازی و مصادره اراضی فلسطینی استقبال شده و اقدامات یک جانبه رژیم صهیونیستی علیه قدس و شهرک سازی محکوم شده است.

 

سران اتحادیه عرب همچنین از کشورهای جهان خواستند تا سفارت خانه هایشان را به قدس منتقل یا این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت نشناسند.

 

در بخش دیگری از این بیانیه نیز اقدام اخیر دولت آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان سوریه را مردود و غیرقابل قبول عنوان و تاکید شده است که جولان بخشی از خاک سوریه است و تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند هیچ تغییری در واقعیت قانونی این منطقه ایجاد کند.

 

همچنین در این بیانیه بر لزوم تلاش کشورهای عربی برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تاکید شده است.

 

در قسمتی از این بیانیه از ثبات و امنیت در کشورهای لبنان، عراق، لیبی، سومالی حمایت شده و بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید شده است.

 

در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده تا از آنچه که به عنوان دخالت در امور کشورهای دیگر یاد شده، پرهیز کند. همچنین بر حق حاکمیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تاکید شده است.

 

در بخش دیگری از این بیانیه نیز حملات موشکی ارتش یمن و کمیته های مردمی به خاک عربستان سعودی محکوم شده است.

 

سی امین نشست اتحادیه عرب امروز (یکشنبه) در تونس برگزار شد.

 

این نشست درحالی آغاز به کار کرد که حدود نیمی از رهبران کشورهای عربی در آن غایب بودند.

 

«عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان و «عبدالعزیز بوتفلیقه» رییس جمهوری الجزایر، «سلطان بن قابوس» سلطان عمان، «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین، «محمد ششم» شاه مغرب و «خلیفه بن زاید» رئیس امارات از غایبان بزرگ سی امین اجلاس سران اتحادیه عرب در تونس بودند و امیر قطر و پادشاه عربستان نیز به فاصله کمی پس از آغاز نشست آن را ترک کردند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.