ایران نسبت به متوسط ۵۰ ساله بیش از ۳۰ درصد افزایش بارش داشته و نسبت به سال قبل بیش از ۱۴۵ درصد افزایش بارندگی داشته‌ است که نتیجه این بارش‌ها، جاری شدن سیلاب‌های متعدد در کشور است.

در این بین خوزستان، با داشتن ۱۰ سد مخزنی با ظرفیت ۲۳.۵  میلیارد متر مکعب، که حدود نیمی از مخازن سدهای کشور را شامل می‌شود، نقش اصلی کنترل و مهار سیلاب‌های شمالی استان خوزستان و چندین استان همجوار را ایفا می‌کند.

همچنین این استان به داشتن ۵ رود بزرگ همچون کارون و کرخه  وظیفه اصلی انتقال حجم بالای سیلاب‌ها رشته‌کوه زاگرس به سمت دریا و تالاب را برعهده دارد.

طبق آمارهای منتشر شده از ابتدای مهر سال گذشته تا اوایل فروردین سال جاری ۱۸ میلیارد مترمکعب به ظرفیت آبی سدهای خوزستان اضافه شده است. ۹ میلیارد مترمکعب از آن تنها طی یک ماه گذشته بوده است و انتظار می‌رود ۳ میلیارد متر مکعب دیگر تا ۱۶ فروردین و پس از پایان موج دوم بارش‌ها وارد خوزستان شود.

با نگاهی کلی به آمارهای فوق به سادگی می‌توان دریافت که ظرفیت تعداد کثیری از سدهای خوزستان تکمیل و یا در شرف تکمیل است. که از بین این سدها، سد کرخه و سد دز در وضعیت حساس‌تری قرار دارند. دو سدی که به روی دو رود بزرگ کارون و کرخه قرار گرفته‌اند و از میان تعداد زیادی از روستاها و شهرستان‌ها چون اندیمشک، دزفول، اهواز، خرمشهر، بستان و... عبور می‌کنند.

طبق اظهارات وزیر نیرو از این ۳ میلیارد متر مکعب سیلابی که وارد سدهای خوزستان می‌شوند حدود ۱.۲ میلیارد متر مکعب آن ذخیره می‌شود و بقیه یعنی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آن تخلیه خواهد شد، و این تخلیه به آن معناست که در پایین‌دست سدها حجم قابل ملاحظه‌ای آب رها خواهد شد.

شهرستان‌ها و روستاهای درگیر با سیل

طبق اطلاعیه‌های سازمان آب و برق، 18 روستای حاشیه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشیه کرخه و 18 روستا در حاشیه کارون در معرض خطر هستند و سازمان پیش‌بینی کرده است که دچار آبگرفتگی شوند و سیل آن‌ها را درگیر کند.

که روز گذشته استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران خبر از تخلیه تعدادی از این روستاها داد و گفت: تاکنون ۲۷ روستا تخلیه و به ۷۱ روستای در معرض تهدید سیلاب اخطار داده شده است.

در این بین بالا آمدن سطح آب کارون در اهواز باعث مسدود شدن جاده ساحلی کارون شده است. این جاده در در برخی نقاط زیر آب رفته و بعضا خسارت‌هایی به آن وارد شده است. در شب گذشته آب نیز وارد مناطقی چون کوی سید خلف، زرگان است و به نظر میرسد برخی از نقاط جنوبی اهواز در معرض خطر باشند.

در شهرستان شوش، روستا‌های شیخ مندی، بیت یدی، کاظم حیدر، خلیفه حیدر، مزرعه شبلی، زلید دبات، بیت یباره، بیت سیدخلف، بیت نور، بیت غایب و بیت محارب درگیر سیلاب اولیه هستند.

در شهرستان دزفول، روستای بنه عاطی در بخش چغامیش و مناطق زاویه مشعلی، زاویه حمودی، زاویه عزیب و روستا‌های شهید بهشتی و ده نور نیز متأثر از سیلاب اولیه هستند.

روستای بنه عاطی از توابع بخش چغامیش دزفول با توجه به احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی شدید و با همکاری بخشداران و مسئولان و اهالی این روستا تخلیه شد.

در شهرستان دشت آزادگان روستا‌ها و مناطق حاشیه رودخانه کرخه از جمله آلبوعفری، حجیه، چولانه، سمومیه، بنی نعامه، بیت کوار، رمیم، میهن آباد، دفار، مچریه، کصر و شهر‌های بستان و رفیع متأثر از سیلاب اولیه هستند همچنین سیل بند روستا‌های آلبوعفری و رفیع شکسته شده‌اند و آب وارد روستا‌ها شده است و تلاش برای ترمیم سیل بند تاکنون ادامه دارد.

در شهرستان شوشتر، روستا‌های چم کنار (تخلیه)، یذاب، دوهول، یباله رحمان، یریح و عبدالنبی درگیر سیلاب اولیه شده‌اند و در نزدیکی روستا چم کنار نیز در منطقه امن اردوگاه با ظرفیت ۲۵۰ نفر مستقر شده است.

سیل بند شهر رفیع در شهرستان هویزه چندین مرتبه شکسته و آب در شهر جاری شده است. اهالی شهر برای تخلیه مقاومت می‌کنند.

در حال حاضر مناطقی از شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان و شوشتر از سیلاب و آبگرفتگی متأثر شده‌اند.

در خرمشهر سیلاب باعث ایجاد اختلال در برخی معابر همجوار با مسیر آب شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.