امیر سرتیپ دوم ستاد شاهین تقی‌خانی داشت: نیروزی زمینی ارتش دقایقی پیش به منظور امدادرسانی به مردم سیل زده پلدختر مقدمات ایجاد پل هوایی به منظور جابجایی مردم سیل زده با استفاده از بالگرد‌های خود را فراهم کرد.

وی افزود: اکنون ۲ فروند بالگرد شنوک از پایگاه هوانیروز اصفهان و ۶ فروند بالگرد ۲۱۴ از پایگاه‌های مسجد سلیمان و کرمانشاه راهی پلدختر شده اند.

به گفته سخنگوی ارتش، امیر سرتیپ‌کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش اکنون با استفاده از یک بالگرد ۲۱۴ به پلدختر رفته و به عنوان فرمانده میدانی در این شهر مستقر است.

امیر تقی خانی افزود: امیر سرتیپ‌دوم یوسف قربانی فرمانده هوانیروز نیز به همراه بالگرد‌های ارتش در راه پلدختر است و در بحث امدادرسانی هوایی را تسریع خواهد کرد.

به گفته وی نیروی زمینی ارتش به صورت ویژه و گسترده امدادرسانی به مردم سیل زده استان لرستان‌را بر عهده دارد.

نخستین گروه امدادرسان به پلدختر لرستان اعزام شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: نخستین گروه امدادرسان صبح سه شنبه جهت کمک به مناطق سیل زده شهرستان پلدختر اعزام شدند.

غلامرضا آقامیرزایی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با بازسازی برخی از خطوط و رفع مشکلات ارتباطی، اولین ارتباط تلفنی با شهرستان پلدختر شب گذشته برقرار شد.

وی اظهار داشت: پس از وقوع سیل روز گذشته ، ارتباط تلفنی و زمینی شهر پلدختر و اغلب مناطق این شهرستان قطع شده بود.

به گفته وی تا ساعتی دیگر استاندار لرستان به همراه وزیر راه و شهرسازی در پلدختر حاضر خواهند شد.

پنج فروند بالگرد هلال احمر برای کمک به سیل زدگان پلدختر اعزام می شود

رئیس مرکز امداد هوایی شرکت نوید جمعیت هلال احمر از پرواز پنج فروند بالگرد هلال احمر از صبح امروز (۱۳ فروردین) برای نجات سیل‌زدگان پلدختر خبر داد.

کاپیتان محمدولی بیرانوند بامداد سه شنبه افزود: این پنج فروند بالگرد از استان های گیلان، کرمانشاه، مرکزی، تهران و یک فروند بالگرد استان لرستان از طلوع صبح امروز ۱۳ فروردین در شهرستان پلدختر به قصد نجات جان انسان های محصور در سیل به پرواز در خواهند آمد.

وی ادامه داد: با توجه به مسدود شدن بیشتر راه های مواصلاتی استان لرستان از ظهر روز دوشنبه ۱۲ فروردین از طریق رئیس جمعیت هلال احمر تقاضای بالگرد پرواز در شب ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده و در حال رایزنی جهت امداد رسانی به حادثه دیدگان سیل زدگان در سطح استان به خصوص در شهرستان پلدختر و معمولان می باشیم.

هم اکنون سه رودخانه خرم آباد و رودخانه شهرستان های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان کرده، سد مروک دورود سرریز کرده و برخی سدها همچون هاله و کزنار در آستانه سرریز هستند و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شده منزل خود را ترک کنند.

برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسی ندارند و تاکنون نیز شرایط جوی اجازه پرواز های امدادی به این مناطق را نداده است.

راه های منتهی به خرم آباد مرکز استان بسته شده و امروز با کشته شدن ۲ نفر در معمولان و ویسیان، شمار جان باختگان بارش های سیل آسا در لرستان به هفت نفر رسید.

۶۰۰ خانه در بخش جنوبی معمولان به صورت کامل زیرآب رفته / ۳۰ درصد شهر پلدختر در محاصره آب قرار دارد

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: حدود ۶۰۰ خانه در بخش جنوبی معمولان به صورت کامل زیرآب رفته، همچنین ۳۰ درصد شهر پلدختر از شب گذشته تا به امروز در محاصره آب قرار دارد.

سردار مرتضی کشکولی به فارس گفت: حدود ۳۰ درصد شهر پلدختر که در بخش غربی این شهرستان واقع شده است از شب گذشته تا به امروز در محاصره آب قرار دارد، اما با وجود تمامی این مشکلات خوشبختانه تنها شاهد یک فوتی در این مناطق بوده‌ایم.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان اظهار کرد: از شب گذشته تا به امروز عصر هیچ گونه راه ارتباطی با مردم پلدختر و معمولان وجود نداشته، اما با تلاش شبانه روزی مسوولین و سپاه خوشبختانه ارتباط تلفنی با آن‌ها برقرار شد و بر اساس شواهد خسارات فراوانی به زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی و تجاری پلدختر وارد شده است.

سردار کشکولی تصریح کرد: دو بیمارستان صحرایی نیز طی روز‌های آینده در شهر معمولان و پلدختر برپا خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.