بهرام قاسمی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: با توجه به بلوکه بودن حساب‌های هلال احمر هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی‌تواند کمکی به مردم سیل زده ارسال کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: این اقدام آمریکا در آستانه سالگرد خروج آمریکا از برجام نشان دهنده رویکرد ضد مردمی دولتمردان این کشور علیرغم شعار‌های و ادعا‌های مسخره آنهاست که می‌گویند تحریم‌ها بر ضد مردم ایران نیست و به نفع مردم ایران است.

قاسمی گفت: معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم‌های بانکی مسدود نمی‌شوند و امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه و انسانی به مردم از طریق نهاد‌هایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر فراهم می‌شود، اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیر‌های کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است.

وی ادامه داد: نهاد‌های امداد رسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روز‌های اخیر اعلام کرده اند نمی‌توانند کمک‌های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می‌رسد آمریکا در صدد ممانعت از ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سیل زده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: جامعه جهانی و سازمان‌های بین المللی امداد رسان با این اقدام سبوعانه مقابله کنند.

قاسمی با اشاره به حجم بالای خسارات وارد شده به مردم سیل زده در استان‌های مختلف اظهار داشت نهاد‌های امداد رسان داخلی و مردم تلاش می‌کنند خسارت‌های وارد شده به مردم سیل زده را کاهش دهند، ولی تاکنون هیچ کمک خارجی به صورت محسوس دریافت نشده و راهی برای این کمک رسانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: لازم است نهاد‌های بین المللی در این زمینه اقدامات عاجل انجام دهند، به ویژه در شرایط کنونی که کمبود برخی تجهیزات مانند بالگرد‌ها محسوس است و تامین این تجهیزات با مشکل مواجه شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: آمریکا باید پاسخگوی همه عواقب اقدام خود در ممانعت از کمک رسانی به مردم سیل زده ایران باشد.

قاسمی یادآور شد: مردم دلیر و از خود گذشته ایران این حوادث و خسارات ناشی از آن را به همت روحیه ایرانی و والای انسانی خود در یک همکاری و با پیوند دولت -ملت به پایان خواهند برد.

وی اضافه کرد: بدون هیچ چشمداشتی از آنانی که جان آدمی را هم ابزاری سیاسی برای اهداف نامقدس خود می‌دانند، جهانیان و زمان قضاوت خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.