یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود روز سه‌شنبه به ایرنا گفت این نشست اواخر فروردین‌ماه برگزار خواهد شد و فیشر درباره نحوه عملکرد اینستکس توضیحاتی را ارائه خواهد داد.

وی هدف از برگزاری این نشست را که به همت وزارت تجارت بین‌الملل این کشور و اتاق بازرگانی ایران و انگلیس برنامه‌ ریزی ‌شده، پاسخ دادن به نگرانی شرکت‌های انگلیسی برای انجام مبادلات مالی با ایران توصیف کرد.

اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد. مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.

فیشر ماه گذشته برای دیدار با مقام‌های ایرانی و به‌منظور رایزنی درباره عملیاتی کردن هرچه سریع‌تر اینستکس به تهران سفر کرد.

در نشستی که با حضور کارشناسان ایران و نمایندگان سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس، اتحادیه اروپا و فیشر در تهران برگزار شد آخرین وضعیت اینستکس و نهاد متناظر آن در ایران، نحوه تعامل و همکاری این دو نهاد، نحوه استفاده فعالان اقتصادی و تجاری از این مکانیسم، مروری بر گام‌های بعدی باهدف گسترش حوزه فعالیت اینستکس به سایر حوزه‌های تجاری و دیگر موضوعات مرتبط به این فرآیند با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از کشورمان با نمایندگان بخش‌های سیاسی و اقتصادی طرف اروپایی و نیز مدیر اینستکس موردبحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

پس‌ازآن بود که «سازوکار تأمین مالی و تجارت ایران و اروپا» به‌عنوان نهاد متناظر ایرانی برای اینستکس با مشارکت مجموعه‌ای از بانک‌های دولتی و خصوصی ایرانی و برخی شرکت‌ها در ایران به ثبت رسید.

&#۳۹;نورمن لامونت&#۳۹; رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس و فرستاده ویژه دولت لندن در امور تجارت با ایران، پیش‌تر در گفت‌وگو با ایرنا، مخالفت جدی آمریکا با راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی را علت اصلی تأخیر در رونمایی از آن معرفی کرده و گفته بود: شاید به‌ظاهر این‌یک ابتکار پیش‌پاافتاده باشد ... اما به‌تدریج برای پرداخت بدهی‌های نفتی ایران توسعه خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.