قانون بودجه ۱۳۹۸ که در اواخر اسفندماه ابلاغ و اکنون لازم‌الاجرا است در کنار برخی تمهیداتی که برای تغییر وضعیت حقوقی بازنشسته‌ها به همراه داشت، در مورد تأمین مسکن آنها نیز تکالیفی را بر عهده بانک مسکن قرار داده است.

این در حالی است که بر اساس شرایط تعریف شده در قانون، بانک مسکن باید بتواند از محل منابعی که از بازگشت اقساط مسکن مهر دریافت می‌کند حدود ۴۰ هزار فقره تسهیلات مسکن به بازنشسته‌ها بپردازد.

شرایط سود وام مسکن بازنشسته‌ها

گرچه سقف پرداختی وام‌های پیش‌بینی شده مشخص نیست اما احتمالاً براساس موقعیت جغرافیایی متفاوت خواهد بود. همچنین در مورد دریافت سود نیز آن ظاهراً سقف آن معادل سود صندوق پس انداز یکم است به نحوی که حداکثر به ۹ درصد می‌رسد.

بر این اساس نرخ سود تسهیلات پرداختی به بازنشسته‌ها در تهران ۹ درصد، در مراکز استان‌ها هفت درصد و در سایر شهرستان‌ها و روستاها چهار درصد است.

کدام بازنشسته‌ها مشمول وام مسکن می‌شوند؟

اما اینکه پرداخت وام پیش‌بینی شده در بودجه ۱۳۹۸ کدام بازنشسته‌ها را شامل می‌شود اینگونه است که شامل تمام بازنشستگان اعم از کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی که مستمری بازنشستگی آنها کمتر از سه میلیون تومان در ماه است، می‌شود.

بر این اساس بازنشستگانی که حداقل پنج سال از بازنشسته شدن آنها گذشته و در ۱۰ سال گذشته خود و همسرانشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده‌اند بدون نیاز به سپرده‌گذاری این وام را دریافت می‌کنند.

با این حال جزئیات بیشتر این تکلیف قانون بودجه و سازوکار پرداخت ۴۰ هزار فقره وام، در بانک مسکن به عنوان متولی اجرا مشخص خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.