«جان دسموند فوربز اندرسون» ملقب به لرد «ویسکاونت ویورلی» که در نشستی با موضوع &#۳۹;فرصتی برای صلح در یمن&#۳۹; در کمیته روابط بین‌المللی مجلس عوام سخن می‌گفت، افزود: ایران عموماً به‌عنوان مبدأ ارسال موشک به یمن قلمداد می‌شود. اما زمانی که حوثی‌ها صنعا را تصرف کردند کنترل انبار موشکی این کشور، شامل تسلیحات ساخت شوری سابق و کره شمالی را در اختیار گرفتند.

وی در این نشست که با حضور لرد نظیر احمد معاون وزیر امور خارجه انگلیس برگزار شد، این پرسش را مطرح کرد که لندن تا چه اندازه به گزارش‌ها درباره ایرانی بودن موشک‌هایی که از یمن به ریاض شلیک شده اطمینان دارد.

این سیاستمدار انگلیسی سپس به گزارش جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس درباره سفر به تهران و کشورهای خاورمیانه اشاره کرد و افزود که در این گزارش از ایران به‌عنوان یک حوزه بانفوذ یادشده اما اشاره‌ای به نشست ۴ کشور اروپایی با ایران درباره حل بحران یمن نشده است.

وی با اشاره به این‌که نقش ایران در تحولات یمن، نباید نادیده گرفته شود یادآور شد که مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تاکنون به تهران سفر نکرده است. &#۳۹;درحالی‌که نفوذ ایران در یمن پیشرفت چشم‌گیری داشته است، شاید او بایستی انجام این سفر را مدنظر قرار دهد.&#۳۹;

ویورلی در خلال صحبت‌هایش همچنین از حضور وابسته سیاسی سفارت ایران در این نشست ابراز خرسندی کرد.

او در پایان ؛ تصمیم‌گیری درباره آینده سیاسی یمن را بر عهده مردم این کشور دانست و تصریح کرد: صلح دست‌یافتی و نه اعمال‌شدنی است.

چهار سال پس از آغاز تجاوز و بمباران‌های بی‌رحمانه ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن، که تاکنون موجب مرگ بیش از ۱۶ هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده، دولت انگلیس یکی از اصلی‌ترین حامیان تسلیحاتی ریاض به شمار می‌رود. 

گزارش‌ها حاکی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در نامه‌ای به همتای آلمانی‌اش، درباره تحریم‌های تسلیحاتی برلین علیه عربستان سعودی و تأثیر آن بر فروش تسلیحات انگلیسی به ریاض هشدار داده و از برلین خواسته که پروژه‌های بزرگ دفاعی را از این تحریم‌ها مستثنا کند.

این در حالی است که تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی کارزار مبارزه با تجارت اسلحه نشان می‌دهد که اکثر مردم انگلیس با همکاری تسلیحاتی کشورشان با ریاض مخالف هستند.

بر اساس این نظرسنجی تنها ۶ درصد مردم انگلیس حامی همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض بوده و مابقی یعنی ۹۴ درصد به‌شدت با این همکاری مخالف‌اند.

رهبران احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس هم هفته گذشته در نامه‌ای به وزیر امور خارجه این کشور خواستار قطع همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض شدند.

در این نامه که از سوی رهبران احزاب کارگر، لیبرال دمکرات، پلید کمرو، حزب سبز و حزب ملی اسکاتلند به امضاء رسیده، آمده است که دولت انگلیس از تمام ابزاری که در اختیار دارد برای واردکردن فشار بر دولت عربستان استفاده نکرده تا این کشور به قوانین ابتدایی حقوق بشر احترام بگذارد.

نویسندگان این نامه با اشاره به این مطلب که آلمان، اسپانیا، دانمارک، کانادا، کنگره آمریکا، شورای حقوق بشر سازمان ملل و اتحادیه اروپا، همکاری‌های تسلیحاتی خود با ریاض را قطع کرده‌اند، می‌افزاید: دولت انگلیس به لحاظ اخلاقی شایسته سرزنش است که سیاست خود را در این رابطه تغییر نداده و در عوض به‌صورت فعالانه با سایر کشورهای خارجی لابی می‌کند، تا همکاری‌های تسلیحاتی خود با ریاض را از سربگیرند.

در این نامه رفتار عربستان در یمن بی مسئولانه و وحشیانه خوانده و تأکید شده است که همکاری‌های تسلیحاتی با عربستان تا انجام تحقیقات کامل درباره جنایات جنگی صورت گرفته بایستی تعلیق شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.