گزارش جدید از جعبه سیاه نشان می‌دهد خلبان پرواز ۳۰۲ اتیوپی نه یک‌بار بلکه چند بار از دفترچه راهنمای بوئینگ استفاده کرده تا دماغه هواپیما را بالا نگه دارد، اما بی‌فایده بوده و سرانجام هواپیما با مخ به زمین می‌خورد.

همچنین فاش شده است که رگلاتورهای هوایی آمریکا و اروپا از بی‌نظمی در پرواز به دلیل باگ روی نرم‌افزار MCAS آگاه بوده‌اند. بدین ترتیب سرتیفیکیشن امنیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس توسط خلبان‌ها زیر سؤال رفته است.

از سوی دیگر هم‌زمان، کارشناسان هوایی {آمریکایی} ادعا کردند پرنده یا شیء خارجی عامل خرابی سنسور زاویه حمله در بوئینگ ۷۳۷ مکس اتیوپی بوده که سقوط آن منجر به کشته شدن ۱۵۷ نفر شد.

ای بی سی نیوز به نقل از دو منبع آگاه {که قطعاً آمریکایی هستند} از خرابی سنسور زاویه حمله نام‌برده و ادعا کرده‌اند که خرابی در اثر برخورد پرنده یا شیء خارجی هنگام تیک آف صورت گرفته است.

اما مقامات اتیوپیایی هرگونه خرابی بر اثر برخورد پرنده یا شیء خارجی / FOD را رد کرده و همچنین فرضیه کم‌تجربگی خلبان‌های پرواز ۳۰۲ را نیز رد کرده‌اند.

اتیوپی می‌گوید تیک آف به‌صورت عادی و نرمال صورت گرفته و خلبان تا آخرین ثانیه سعی کرده جلوی پایین آمدن دماغ هواپیما را بگیرد و سیستم سقوط را نیز غیرفعال کرده، اما هواپیما با مخ به زمین‌خورده است!

بدین ترتیب کارشناسان آمریکایی وابسته به بوئینگ، بدون ذکر نام قصد دارند تا گناه را از گردن خود برداشته تا هم فروش بوئینگ ۷۳۷ مکس ادامه پیدا کند و هم اعتبار بوئینگ از بین نرود، اما چنین اظهار نظرات مغرضانه‌ای هم باعث خشم مقامات اتیوپیایی شده و هم باعث اعتبار افزایی بوئینگ نشده است.

مقامات هوایی اتیوپی نیز تأکیددارند که خلبان مهارت کافی را داشته و سیستم بوئینگ ۷۳۷ مکس دچار نقص فنی ذاتی بوده که باعث سقوط هواپیما شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.