با نزدیک شدن به پایان مهلت معافیت ها برای واردات نفت خام ایران در ماه آینده، هند اعلام کرد که در حال مذاکره با دولت ترامپ در این مورد است. در نوامبر آمریکا یک معافیت ۶ ماهه به هند، چین، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی داد تا به خرید نفت از ایران ادامه دهند . 

این معافیت های موقت در دوم ماه مه پایان می یابند . 

هند پس از موافقت با کاهش واردات نفت ایران برنده این معافیت از تحریم های آمریکا شده بود . 

آمریکا در ماه مه سال گذشته تحریم ها علیه ایران را پس از بیرون رفتن از معاهده برجام دوباره وضع کرد . 

آمریکا به هند و سایر کشورها گفته بود تا ۴ نوامبر فرصت دارند واردات نفت از ایران را صفر کنند وگرنه تحریم می شوند، ولی واشنگتن معافیتی ۶ ماهه به هند و هفت کشور دیگر برای خرید نفت ایران داد . 

هند که دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است، از آن زمان خرید ماهانه خود را از ایران به ۱.۲۵ میلیون تن یا ۱۵ میلیون تن در سال (۳۰۰ هزار بشکه در روز ) رسانده که نسبت به ۲۲.۶ میلیون تن (۴۵۲ هزار بشکه در روز) سال مالی ۱۸_۲۰۱۷ کمتر بود . 

هند سومین مصرف کننده بزرگ نفت دنیاست که ۸۰ درصد نیاز نفتی خود را از واردات تامین می‌کند. ایران سومین عرضه کننده نفت به هند پس از عراق و عربستان است و حدود ۱۰ درصد کل نیاز این کشور را برطرف می سازد . 

انتظار می رود اگر آمریکا معافیت های ۶ ماهه ای را که به هند و ۷ کشور دیگر برای خرید نفت ایران داده بود تمدید نکند، هند واردات نفت از کشورهایی مثل عربستان و امارات را افزایش دهد .

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.