بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه "اسرائیل الیوم" گفت: غزه و کرانه باختری دو نهاد جدا هستند و من معتقدم که در درازمدت این مسأله برای اسرائیل بد نخواهد بود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت مالی از غزه را کاهش داد و فکر می‌کرد که از این طریق می‌تواند اوضاع در غزه را وخیم کند و ما بهای اشغال غزه را با خسارت‌های سنگین جانی و مالی خواهیم پرداخت و با حساب خودمان غزه را دودستی تقدیم عباس می‌کنیم اما این مسأله هرگز رخ نخواهد داد. تنها گزینه واقعی درباره غزه اشغال آن است.

نتانیاهو درباره کاهش محاصره غزه با میانجیگری مصر، قطر و سازمان ملل در ازای توقف راهپیمایی‌های بازگشت حماس گفت: قطر این پول‌ها را داده است و همین مسأله موجب شد طرح عباس بی‌نتیجه بماند. اگر کسی واقعاً فکر می‌کند که یک کشور فلسطینی در اطراف ما تشکیل خواهد شد سخت در اشتباه است چراکه این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد.

نتانیاهو سه شرط درباره طرح معامله قرن آمریکا برای حل و فصل بحران میان فلسطین و اسرائیل مطرح کرد که عبارتند از: "باقی ماندن تمامی شهرک‌ها، سیطره کامل اسرائیل بر کرانه باختری و عدم تقسیم شهر قدس".

وی درباره ایران در ادعایی واهی عنوان کرد: "اسرائیل باید مراقب "اسلام تندرویی" به نام ایران باشد که برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند".

نتانیاهو درباره شهرک‌های اسرائیل در کرانه باختری گفت: ما هیچ یهودی را از آنجا خارج نمی‌کنیم. آن‌ها در آنجا تحت حاکمیت اسرائیل هستند و ما مسؤول امنیت‌شان خواهیم بود.

در همین راستا، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن اعلام مخالفت خود با اظهارات نتانیاهو اعلام کرد که این اظهارات استراتژی اسرائیل برای دامن زدن به دودستگی و تقسیم فلسطین است.

وی آمریکا را مسؤول تنش کنونی در فلسطین و منطقه دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.