خسارت سیل به تاسیسات آب ۱۶۱ روستای کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه از خسارت سیلاب اخیر به تاسیسات آب ۱۶۱ روستای استان خبر داد و گفت: آب هشت روستای آسیب دیده هنوز قطع است.

فرامرز شوهانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به بارش‌های شدید چند وقت اخیر و وقوع سیلاب در اکثر نقاط استان، اظهار کرد: در جریان این سیلاب ۳۵۳ نقطه در معرض خطر در روستاهای استان شناسایی و به تاسیسات آب و فاضلاب ۱۶۱ روستای استان آسیب وارد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون مشکل تاسیسات آب ۱۵۳ روستای استان برطرف شده، عنوان کرد: فعلا در هشت روستا قطعی آب داریم که آبرسانی سیار با تانکر برای این روستاها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه اضافه کرد: به محض فرونشست آب در این هشت روستا کار بازسازی و اصلاح خطوط آنها برای رفع مشکل قطعی آب انجام خواهد شد.

شوهانی عمده روستاهای آسیب دیده در جریان سیلاب اخیر را مربوط به شهرستان‌های کرمانشاه، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی، روانسر، جوانرود و ... دانست.

وی با اشاره به اینکه اکنون آب تمام روستاهای استان سالم و بدون کدورت است، تاکید کرد: هیچ مشکلی در تامین آب روستاهای استان نداریم.

"کرناچی" از محاصره سیل نجات پیدا کرد/ رفع آب‌گرفتگی ۱۵۰ "واحد مسکونی"

مدیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمانشاه با اشاره به فروکش کردن آب رودخانه قره سو، از رفع آب گرفتگی ۱۵۰ واحد مسکونی در کرناچی خبر داد.

غلامرضا شهبازی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آبگرفتگی شدید واحدهای مسکونی در شهرک کرناچی در پی بالا آمدن سطح آب رودخانه قره سو گفت: در چندروز اخیر به دنبال بارش های گسترده و بالا آمدن سطح آب رودخانه قره سو، متاسفانه شاهد آبگرفتگی شدید واحدهای مسکونی شهرک کرناچی بودیم.

وی افزود: این شهرک تا پیش از الحاق به شهر کرمانشاه، روستا بود و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه در آن صورت گرفته و همین امر موجب شده با بالا آمدن سطح آب رودخانه قره سو شاهد آبگرفتگی شدید واحدهای مسکونی این شهرک باشیم.

شهبازی از آبگرفتگی ۱۵۰ واحد مسکونی در این شهرک خبر داد و افزود: رفع آبگرفتگی واحدها نیازمند فروکش کردن رودخانه قره سو بود و کاری از دست نیروهای آتشنشانی برنمی آمد.

وی افزود: در همین راستا ساکنان این واحدها در مناطق امن اسکان داده شدند تا آب رودخانه فروکش کرده و این افراد بتوانند به خانه هایشان برگردند.

شهبازی با بیان اینکه هم اکنون با پایین رفتن سطح آب رودخانه قره سو آبگرفتگی این واحدها نیز مرتفع شده گفت: به دلیل ادامه بارش ها کماکان ساکنان این واحدها در مناطق امن می مانند تا خطر به طور کامل رفع شود.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای باید حریم و بستر رودخانه را تعیین کند تا بتوانیم با ساخت و سازهای صورت گرفته در این حریم برخورد کنیم.

مدیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه خطر همواره بیخ گوش واحدهای مسکونی ساخته شده در حریم و بستر رودخانه است، گفت: باید هرچه سریع‌تر برخورد لازم با این ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته و مردم برای حفظ جان خود و خانواده شان با شهرداری و آب منطقه‌ای همکاری کنند.

تخریب و آسیب ۳۲۰۰ واحد مسکونی در مناطق "سیل زده" کرمانشاه

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه از شناسایی ۳۲۵۲ واحد تخریبی و تعمیری و آسیب دیده در مناطق سیل زده استان خبر داد.

فرهاد فقیهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به فعالیت ۶۰ اکیپ ارزیابی در مناطق سیل زده استان گفت: ارزیابی ها در ۱۰ شهرستان و ۴۱۰ روستای استان ادامه دارد.

فقیهی افزود: با ارزیابی های صورت گرفته تاکنون ۲۰۳۲ واحد احداثی روستایی و ۱۵۳ واحد احداثی شهری شناسایی شده است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این تعداد واحد یا در سیل تخریب شده و یا آسیب آنها به حدی است که باید تخریب شده و از نو بازسازی شوند.

وی همچنین از شناسایی ۷۵۹ واحد تعمیری روستایی و ۳۰۸ واحد تعمیری شهری در سطح استان بر اثر سیل اخیر خبر داد.

فقیهی از ارسال آمار واحدهای تخریبی و تعمیری به ستاد بحران استان خبر داد و افزود: ارزیابی‌ها در سطح مناطق سیل زده استان کماکان ادامه دارد.

سیل باعث گرانی "میوه و صیفی‌جات" می‌شود؟

سیلاب اخیر که برخی از استان‌های کشور را فراگرفت و باعث زیرآب رفتن اراضی کشاورزی و باغات شد، این نگرانی را بین مردم ایجاد کرده که با از بین رفتن بخشی از محصولات کشاورزی شاهد گرانی آنها در بازار باشیم.

به گزارش ایسنا، سیلاب اخیر برخی از استان‌های شمالی، مرکزی، غربی و جنوبی کشور را درگیر کرد. استانهایی که تامین کننده بخش عمده ای از میوه، سبزی و صیفی‌جات مورد نیاز کشور هستند.

همین امر نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرده که با آسیب به بخش کشاورزی و از دست رفتن محصولات زراعی و باغی، شاهد افزایش قیمت انواع محصولات کشاورزی باشیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه با رد این نگرانی، گفت: هیچ خبری از گرانی میوه و سبزیجات به دنبال سیل‌ اخیر در کشور نیست.

عیسی حاج‌علیانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه تاکنون هیچ افزایش قیمتی در میوه و سبزیجاتی که از استان‌های سیل‌زده به کرمانشاه می‌آید نداشتیم، افزود: محصولات کشاورزی که از استان‌های جنوب غربی از جمله لرستان، خوزستان و ... به کرمانشاه می‌آید شامل صیفی‌جات از جمله کاهو، کلم، گوجه، خیار و ... است.

وی خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر نه تنها افزایشی در قیمت صیفی‌جات نداشتیم، بلکه قیمت برخی از انواع این محصولات کاهش هم داشته است.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه ادامه داد: در آینده نیز نگرانی در این زمینه وجود ندارد، زیرا تنها مشکلی که سیل ایجاد کرده این بود که در وهله اول کشاورزان نتوانند سر مزارع خود بروند و محصول برداشت کنند و در مرحله دوم به دلیل آسیب به راه‌ها این محصولات امکان حمل به سایر استان‌ها را نداشته باشد.

حاج‌علیانی تاکید کرد: این دو مشکل در حال حل شدن است و وسعت آسیب نیز بگونه‌ای نیست که شاهد کاهش میوه و صفی‌جات باشیم.

وی درباره قیمت انواع صیفی‌جات در بازار نیز یادآور شد: قیمت کاهو از کیلویی پنج هزار تومان به سه هزار تومان کاهش یافته و قیمت هر کیلو کلم نیز حدود پنج هزار تومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه قیمت هر کیلو گوجه را چهار هزار و هر کیلو خیار را نیز پنج هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: سیب‌زمینی نیز کیلویی سه هزار تومان است.

حاج‌علیانی از کاهش قابل توجه قیمت پیاز در بازار هم خبر داد و اضافه کرد: قیمت هر کیلو پیاز نیز از ۱۰ هزار تومان به شش هزار تومان در میدان بار کاهش یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.