احد ظفری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اینگونه خسارت ناشی از بارش‌ها و سیلاب در استان همدان و حتی در کشور نمونه‌ای ندارد، اظهار کرد: بر اثر بارش نزولات آسمانی که متأسفانه به سیلاب تبدیل شد، در سطح استان همدان بیش از ۶۰۸۶ واحد جایگاه نگهداری دام و علوفه از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده که فقط تعداد اندکی از آنها بیمه بودند.

از بین رفتن ۷۰۰ رأس دام همدان در سیل

ظفری همچنین با تأکید بر اینکه بر اثر تخریب اماکن نگهداری دام بیش از ۷۰۰ رأس دام سبک و سنگین تلف شده است، افزود: دام‌هایی که تحت حمایت بیمه بودند، توسط بیمه جبران خسارت خواهند شد که متأسفانه تنها تعداد کمی از دام‌های تلف شده بیمه بوده‌اند.

رئیس مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه متولیان این امور در بخش تبلیغاتی برای آشنایی بهره‌برداران و دامداران از مزایای بیمه خوب عمل نکرده‌اند، گفت: باید به‎دنبال علت استقبال نشدن از بیمه محصولات کشاورزی رفت و هر چه زودتر علل و عوامل عدم‌ استقبال کشاورزان و دامداران از بیمه را پیدا و برای رفع آن چاره اندیشی کرد.

بیش از ۲ میلیون بچه ماهی تلف شدند

وی با بیان اینکه بیش از ۵۳ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان همدان دچار آب‌گرفتگی شده است، خاطرنشان کرد: اسدآباد بیشترین آب‌گرفتگی اراضی و ملایر و نهاوند هم در ردیف دوم وسوم این خسارت قرار دارند.

ظفری از تخریب ۲۲۳ رشته قنات، ۷۴ باب استخر پرورش ماهی، ۳۷ دهنه. پل و ۷۱۰ کیلومتر راه بین مزارعی خبر داد و عنوان کرد: ۴ کانال انتقال آب بتونی و سنتی نیز تخریب شده است.

رئیس مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به خسارت به بخش شیلات استان، یادآور شد: بیش از ۲ میلیون قطعه بچه ماهی که عمده آنها قزل‌آلا هستند، در استان تلف شدند که نهاوند بیشترین میزان تلفات بچه ماهی و ماهی قزل‌آلا به تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی را داشته است.

وی افزود: دستگاه‌های بیمه گر و متولی بیمه باید نهایت تلاش رادر راستای بیمه کردن اراضی کشاورزی، دامی و زراعی و باغی به‌کارگیرند و شرایط را به‌گونه‌ای تسهیل کنند تا کشاورز و بهره‌بردار با اطمینان خاطر بیشتر نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی و دامی خود اقدام کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.