فارین پالیسی به نقل از برخی منابع آگاه از قصد وزارت خارجه آمریکا برای کاهش نیمی از دیپلمات‌های اعزامی به کابل تا سال میلادی ۲۰۲۰ خبر داد. این درحالی است که انتظار می‌رود همزمان با عزم واشنگتن برای کاهش تمرکز بر خاورمیانه و جنوب آسیا و در مقابل، افزایش توجه به رقابت با چین و روسیه، در همین بازه زمانی شاهد کاهش نیمی از دیپلمات‌های آمریکایی اعزامی به بغداد نیز باشیم.

این درحالی است که تصمیم برای کاهش شمار دیپلمات‌ها در کابل، با مذاکرات صلح افغانستان و رایزنی‌ها درباره نحوه خروج نیروهای خارجی از این کشور همزمان شده است.

یک منبع وابسته به وزارت خارجه آمریکا در این باره مدعی شد: این اواخر خبرهایی مبنی بر افزایش شمار دیپلمات‌های چینی در آفریقا می‌شنویم که روی مسائل اقتصادی و دیگر موضوعات کار می‌کنند. ما نمی‌توانیم تمام منابع خود را در افغانستان و عراق متمرکز کنیم.

وی افزود: مهم است که به کجا می توانیم منابع محدودمان را اعزام کنیم تا مانع از واگذاری مناطق بیشتر به رقبای اصلی شویم، روندی که با سرعت رو به گسترش است برای ما قابل پذیرش نیست.

این تصمیم برای عراق نیز قابل اجرا است و قرار شده تا سال ۲۰۲۰، بین۳۰ تا ۵۰ درصد از مجموع ۲ هزار دیپلمات آمریکایی مستقر در این کشور کاسته شود.

در همین‌ حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید به دلایل امنیتی نمی‌توان به طور علنی درمورد رقم کارمندان سفارت‌خانه‌ها و یا کنسولگری‌های آمریکا صحبت کرد اما این وزارتخانه به‌ طور منظم حضور خود را در ماموریت‌های خارجی بازنگری می‌کند تا منافع در حال تغییر و اهداف سیاسی آمریکا را بازتاب دهد.

گفتنی است پس از تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان و عراق، سفارت‌های این کشور در کابل و بغداد، بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین ماموریت‌های دیپلماتیک آمریکا تلقی می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.