گوترش و عبدالله دوم در این دیدار درباره تحولات جاری در منطقه و اقدامات لازم برای تحقق صلح و امنیت در آن گفت و گو کردند.

نشست اقتصادی داووس دریای مرده امروز (شنبه) با شرکت نمایندگانی از ۵۰ کشور در امان پایتخت اردن کار خود را آغاز کرد.

شاه اردن بر لزوم افزایش تلاش ها برای پایان دادن به درگیری میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بر اساس راه حل تشکیل دو کشور تاکید کرد و افزود باید کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود.

شاه اردن همچنین خواستار توقف حملات و اقدامات صهیونیست ها علیه قدس و مسجد الاقصی شد.

تحولات مربوط به بحران سوریه نیز از دیگر محورهای گفت و گو میان دو طرف بود.

عبد الله دوم با تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه و حفظ یکپارچگی این کشور، تصریح کرد که جولان با توجه به قطعنامه های بین المللی متعلق به سوریه و سرزمینی اشغالی است.

دبیر کل سازمان ملل نیز با قدرانی از اردن به سبب اقداماتش در میزبانی از آوارگان، از کشورهای کمک کننده خواست که از کشورهای میزبانِ آوارگان و در راس آن اردن، حمایت کنند.

گوترش در مراسم افتتاحیه نشست داووس در امان نیز گفت: حل درگیری ها در منطقه، از جمله تشکیل دو کشور در سرزمین فلسطین اقدامی ضروری است.

این نشست اقتصادی قرار است با شعار &#۳۹;ساخت نظم نوین برای همکاری های مشترک&#۳۹; و با حضور هزار شرکت کننده از جمله دولتمردان، شخصیت های سیاسی و مدیران شرکت های تجاری از کشورهای مختلف جهان در دو روز برگزار شود.

بررسی چالش های آبی در منطقه، نقش زنان در توسعه اقتصادی، آینده بانکداری اسلامی و بازسازی کشورهای درگیر جنگ در خاورمیانه و شمال آفریقا از دیگر موارد مورد بحث در این نشست است.

این نشست با مشارکت مجمع جهانی اقتصاد (داووس) و سازمان ملل متحد برگزار می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.