رویترز گزارش داد، صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در پیامی توییتری نوشت، وزارتخانه مذکور این دیپلمات پاکستانی را برای ادای توضیحاتی که "مداخله آشکار" در امور افغانستان به شمار می‌رود، احضار کرده است.

این چهارمین بار طی یک ماه و نیم گذشته است که کابل خواستار شفاف‌سازی اسلام‌آباد درباره سخنان مرتبط با مذاکرات صلح می‌شود که هدفش پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان است.

افغانستان در اواخر مارس سفیر خودش را بابت سخنان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر اینکه تشکیل دولت موقت در افغانستان می‌توانند مذاکرات صلح میان مقام‌های آمریکا و طالبان را تسهیل کند، فراخواند. این سفیر اندکی پس از آنکه پاکستان مدعی شد که سخنان عمران خان "بد تفسیر" شده است، به محل کارش بازگشت.

اما عمران خان جمعه بار دیگر در یک تجمع مردمی با اشاره به این مساله تاکید کرد، سخنان قبلی‌اش یک "توصیه برادرانه" بوده است. سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در پیامش نوشت: از نظر افغانستان اظهارات اخیر عمران خان مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان است و سخنان نخست‌وزیر پاکستان از بازگشت او به موضع قبلی‌اش حکایت دارد.

مقام‌های آمریکا و طالبان چندین دور مذاکرات داشته‌اند اما طالبان از مذاکره مستقیم با دولت افغانستان که از نظر آنها "رژیم نامشروع" است، خودداری می‌کند. حکم ریاست جمهوری اشرف غنی رسما در ماه مه منقضی می‌شود. تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آتی دو بار به تعویق افتاده است و اکنون برای ۲۸ سپتامبر برنامه‌ریزی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.