رأی الیوم گزارش داد، رسانه‌های سودانی اعلام کردند که معترضان در خارطوم به محل اقامت عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور در داخل مقر فرماندهی ارتش یورش بردند.

ویدیوهایی نیز منتشر شد که نشان می‌دهد تظاهرکنندگان وارد مقر اقامت رئیس‌جمهور سودان شده‌اند.

به گفته منابع، پلیس سودان از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن هزاران تظاهرکننده که بیرون مقر اقامت عمر البشیر تجمع کرده بودند، استفاده کرد.

به گفته شاهدان عینی نیروهای امنیتی تظاهرکنندگان را محاصره کردند و راه‌های منتهی به وزارت دفاع و مقر اقامت عمر البشیر در خارطوم را بستند.

اما تظاهرکنندگان توانستند به مجتمعی که شامل مقر وزارت دفاع و مقرهای دستگاه‌های امنیتی است، برسند.

تظاهرکنندگان که پرچم سودان را در دست داشتند شعار آزادی، عدالت و صلح سر دادند. این تظاهرات به نظر می‌رسد بزرگترین تظاهرات از آغاز اعتراضات مردمی سودان از ۱۹ دسامبر تاکنون باشد.

معترضان سودانی به درخواست جمعیت مشاغل سودان و به مناسبت انتفاضه ششم آوریل ۱۹۸۵ که به سرنگونی نظام جعفر نمیری منجر شد، تجمع کرده بودند. تظاهرکنندگان خواهان برکناری عمر البشیر شدند.

همچنین منابع از کشته شدن سه تن از معترضان در اقدامات "آشوبگرانه" در منطقه ام درمان و زخمی شدن تعدادی از تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس خبر دادند.

سخنگوی پلیس سودان اعلام کرده که براساس قانون با تجمع‌های غیرقانونی در پایتخت و تعدادی از استان‌ها برخورد کرده است.

به دنبال فراخوان فعالان سودانی برای اعتراضات گسترده علیه عمر البشیر، پلیس سودان در سرتاسر پایتخت و سایر استان‌ها در میادین اصلی و اطراف مقرهای دولتی مستقر شده بود.

در همین راستا، جمعیت مشاغل سودان از مردم این کشور خواست در اعتصاب سراسری در بخش‌های مختلف این کشور از امروز (یکشنبه) و تا زمان سقوط کامل نظام و تحویل قدرت به دولت انتقالی شرکت کنند.

این جمعیت از شاغلان بخش خصوصی و دولتی خواست در این اعتصاب شرکت کنند و به تظاهرات و تحصن در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش تا زمان سقوط کامل نظام عمر البشیر ادامه دهند.

سودان چندین ماه است که شاهد اعتراضات گسترده علیه اوضاع اقتصادی و نظام عمر البشیر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.