عادل عبدالمهدی در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در سال‌های گذشته کارهای مناسبی در جهت بازسازی عراق انجام شده است و توانسته ایم سیستم بانکی و اداری و نیز روابط بانکی خود را اصلاح کرده و پیشرفت‌هایی در این حوزه حاصل کنیم.

وی افزود: هم اکنون تبادل کالا و تجربه میان عراق و سایر کشورها انجام می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار داریم؛ اما اگرچه تا حدودی پیشرفت داریم، اما هنوز ما راضی نیستیم.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه ما باید در محدوده اول در منطقه قرار داشته باشیم و از چالش‌هایی که وجود دارد، عبور کنیم، تصریح کرد: جنگ، سرمایه‌های ما را هدر داد و بر اساس بررسی‌های انجام شده، چندین میلیارد دلار از سرمایه‌های عراق را از بین برده است.

وی تصریح کرد: عراق از این مرحله جنگ عبور کرده ولی درگیر جنگ‌های داخلی است که متوقف نشده است. هر جنگی که بر علیه این کشور انجام شد، معادل جنگ جهانی اول خسارت داشته است، چراکه تأسیسات زیربنایی در عراق به طور کامل از بین رفته است.

به گفته عبدالمهدی، دو کشور ایران و عراق در سال‌های گذشته تحت محاصره قرار داشته و عراق نیز درگیر محاصره و تحریم بوده است. ۱۳ سال بر اساس قطعنامه شورای امنیت در محاصره و تحریم قرار داشته ایم که هنوز هم آثار آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: قبل از جنگی که میان ایران و عراق رخ داد، دو کشور ده میلیون بشکه نفت به صورت روزانه صادر می‌کردند، اما اکنون دو کشور کمتر از نصفی از این مقدار را صادر می‌کنند. در حالی که در تولید و صادرات نفت کوتاهی در کار نبوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.