مالپاس از مقامات سابق وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه ۱۶ فرودین ماه با رای ۲۵ عضو هیات مدیره بانک جهانی به عنوان رئیس جدید این نهاد که ۱۸۹ کشور در آن عضویت دارند، منصوب شد.

مالپاس از منتقدان قدیمی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است و در صورتی که با دیدگاه های ترامپ درباره فاصله گرفتن از نهادهای بین المللی همچون سازمان جهانی تجارت و سازمان ناتو موافق باشد، این انتصاب می تواند آغازگر جنجالی جدید در عرصه جهانی باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او از روز سه شنبه هفته جاری دوره پنج ساله خدمت خود را آغاز خواهد کرد. مالپاس جانشین &#۳۹;جیم یونگ کیم&#۳۹; رئیس قبلی بانک جهانی شده که اوایل سال جدید میلادی و سه سال قبل از پایان دوره خود کناره گیری کرد.

جیم یونگ کیم نیز توسط «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا معرفی شده بود.

مالپاس در زمانی که به عنوان معاون امور بین الملل وزارت خزانه داری آمریکا خدمت می کرد به جلب حمایت از اختصاص ۱۳ میلیارد دلار تامین مالی برای بانک جهانی کمک کرد.

جیم یونگ کیم، نخستین بار در ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی به عنوان رئیس بانک جهانی انتخاب شد. دوره دوم ریاست او در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و قرار بود تا سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کند.

از زمان تاسیس بانک جهانی در سال ۱۹۴۵ یک آمریکایی ریاست آن را برعهده داشته است.

شبکه خبری انگلیسی زبان &#۳۹;بی بی سی&#۳۹;، مالپاس را یک «وفادار» به ترامپ توصیف کرده و به سابقه او به عنوان مشاور اقتصادی ارشد ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، انتصاب مالپاس مباحثی را برانگیخته و برخی نگران هستند که وی به عنوان یک منتقد بانک جهانی به دنبال کاهش نقش این نهاد بین المللی باشد.

بی بی سی نوشت: مقام های کاخ سفید در فوریه گذشته اعلام کردند، مالپاس که همچنین از جمهوریخواهان با سابقه است، خواستار اصلاحات در این بانک است.

مالپاس در واکنش به تایید انتصاب خود نوشت: هدف ما فقر زدایی و دستیابی به رفاه برای همه کشورها است.

آمریکا ۱۶ درصد از سهم بانک جهانی را در اختیار دارد. سهم این کشور در این بانک به این کشور در اعمال قدرت در تصمیم گیری های این نهاد کمک می کند. چین بعد از ژاپن سومین سهامدار بانک جهانی است.

«کریستوفر کیلی» استاد و کارشناس اقتصادی در دانشگاه فیلادلفیا در این زمینه گفت: احتمالا چین و دیگر سهامداران تلاشی برای جلوگیری از انتصاب مالپاس نکردند زیرا می دانستد که نمی توانند مانع انتصاب نامزد آمریکا شوند.

این استاد دانشگاه افزود: از آنجا که آنها مشاهده کرده اند که ترامپ چگونه کسانی را که در برابر خواسته او می ایستند، مجازات می کند، آنها تمایلی با جنگ با آمریکا ندارند.

بر اساس گزارش بی بی سی، مشروعیت روند گزینش ریاست بانک جهانی موضوع جدیدی است که مورد مداقه و بررسی قرار گرفت زیرا گزینه ترامپ تنها نامزد جانشینی جیم کیم رئیس قبلی بانک جهانی بوده است.

مالپاس گفته است بانک جهانی باید وام های کمتری در اختیار کشورهایی مانند چین قرار دهد که با وجود با درامد متوسط، به استدلال او از نظر مالی به اندازه کافی قوی هستند.

او همچنین نظم جهانی را به چالش کشیده و در یک سخنرانی در اندیشکده شورای روابط خارجی در سال ۲۰۱۷ گفت: چندجانبه گرایی اساسا به نقطه ای گسترش یافته که به رشد اقتصادی آمریکا و جهان آسیب می رساند.

طبق یک رسم دیرینه، آمریکا رئیس بانک جهانی، اروپا مدیر عامل صندوق بین المللی پول و ژاپن رئیس بانک توسعه آسیا را انتخاب می کند.

«پل ولفوویتس» یکی دیگر از نامزدهای جنجال برانگیز آمریکا در بانک جهانی در گذشته بوده که بین اول ژوئن ۲۰۰۵ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۰۷ در این پست ریاست می کرد و به عنوان عامل محرک ترغیب جنگ عراق به سرگردگی آمریکا قلمداد می شد.

به گفته کریستوفر کیلی، ولفوویتز گزینه غیرقابل قبولی برای اروپایی به دلیل همین نقش در تحریک جنگ عراق بود اما اروپایی ها نگران هستند که اگر مخالفت بیشتری با گزینه آمریکا بکنند از حق سنتی خود برای انتخاب رئیس صندوق بین المللی پول محروم شوند و به همین خاطر گزینه جدید مریکا برای ریاست بانک جهانی را قبول کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.