علی لاریجانی پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۱۸ فروردین ماه) در حاشیه اجلاس (IPU) با عبدالله بن ناصر آل ثانی نخست وزیر قطر دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی ضمن تقدیر از دیپلماسی فعال کشور قطر و حضور نمایندگان پارلمان‌های ۱۸۰ کشور در یکصد و چهلمین اجلاس (IPU) در دوحه گفت: این دیپلماسی فعال ائتلاف چند کشور عربی ضد قطر را با شکست مواجه کرده و نشان می‌دهد که این ائتلاف به سنگ خورده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی زمان برگزاری اجلاس (IPU) در قطر را به موقع ارزیابی و عنوان کرد: قطر و ایران روابط راهبردی با یکدیگر دارند و این روابط باید در همه سطوح تقویت شود. امروز امنیت و توسعه قطر، امنیت و توسعه ایران است و ما پشتیبان قطر هستیم.

وی اضافه کرد: با درایت مسئولان دو کشور روابط اقتصادی فی‌مابین در حال پیشرفت است و موضوعی که در این میان موثر است؛ تسهیل در صدور روادید و اقامت برای تجار ایرانی است. تجار برای توسعه روابط تجاری خود نیاز به اقامت در قطر دارند که این موضوع باید حل و فصل شود.

لاریجانی تأکید کرد: با مذاکراتی که با مسئولان اتاق بازرگانی ایران صورت گرفته قرار شده بازرگانان ایرانی تجارت خودشان را در منطقه با محوریت قطر توسعه دهند.

نخست وزیر قطر نیز در این دیدار حضور دکتر لاریجانی و هیأت همراه در قطر را مغتنم توصیف و اظهار کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران محاصره قطر بسیار مثبت بوده و ما از جانب مردم و دولت قطر از جمهوری اسلامی به خاطر این مواضع تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به تأکید امیر قطر در رابطه با توسعه همه جانبه روابط با ایران عنوان کرد: متأسفانه امروز با وضعیتی در جهان اسلام روبه‌رو هستیم که مواضع قطر کاملاً مشخص بوده و این مواضع با مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار مشترک و هم راستا است.

نخست وزیر قطر درباره موضوع صدور اقامت برای تجار ایرانی حاضر در قطر نیز گفت: این موضوع قابل حل است و با توجه به تأکید امیر برای توسعه روابط با ایران قطعاً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

تاکید روسای مجلس ایران و روسیه بر عملیاتی شدن توافقات دوجانبه

علی لاریجانی همچنین پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۱۸ فروردین) در حاشیه اجلاس بین المجالس جهانی (IPU) در دوحه قطر با ویچسلاو والوودین رئیس مجلس دومای روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به دیپلماسی سازنده بین دو کشور خواستار مشارکت پارلمان‌های کشورهای همسایه به ویژه عراق و روسیه در اجلاسیه‌های پارلمانی پیش رو از جمله اجلاس ضدتروریستی ترکیه و اجلاس اورآسیا قزاقستان شد.

وی تاکید کرد: با توجه به تحرکات داعش در منطقه، حضور حداکثری کشورها در این اجلاس می‌تواند موثر و موجب پربارتر شدن اجلاس‌های پیش رو باشد.

لاریجانی همچنین درخصوص همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور عنوان کرد: لازم است برای عملیاتی شدن همکاری‌های ایران و روسیه جلسات مشترکی با حضور نمایندگان قوه مجریه با میزبانی ایران برگزار شود.

ویچسلاو والوودین رئیس مجلس دومای روسیه نیز با اشاره به روابط سازنده دو کشور به ویژه روابط پارلمانی ایران و روسیه، توافق نامه‌های همکاری مشترک میان دو کشور را بسیار مهم و راهبردی ارزیابی و اظهار کرد: این همکاری‌ها باید در ملاقات‌های مشترک طرفین با حضور دستگاه‌های اجرایی پیگیری و عملیاتی شود و ما قطعاً از این مسئله استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس پارلمانی اورآسیا در قزاقستان و اجلاس ضدتروریستی ترکیه خواستار حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در این اجلاسیه‌ها شد و همچنین خواستار اتخاذ موضعی مشترک و هم راستا در این اجلاس بین ایران و روسیه شد و حضور ایران در این اجلاس را بسیار مغتنم و مهم دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.