اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و نخست‌وزیر عراق عصر امروز یکشنبه ۱۸ فروردین در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و عراق که در اتاق بازرگانی برگزار شد، بر توسعه روابط به منظور تقویت ثبات و امنیت در منطقه و فراهم کردن بسترهای لازم برای تسهیل سفر شهروندان و تجار ایرانی و عراقی تاکید کردند.

در این نشست، جهانگیری با ابراز خشنودی از اینکه به همراه نخست وزیر و مقامات ارشد عراق در این نشست حضور یافته است، گفت: امیدوارم فعالان اقتصادی دو کشور در آینده‌ای نزدیک روابط فیمابین را بیش از پیش مستحکم سازند و راه‌های جدیدی برای تعاملات اقتصادی بیابند.

وی افزود: از پیروزی و سربلندی برادرانم در عراق در نبرد با داعش و تروریسم شوم تکفیری و قرار گرفتن عراق در مسیر برنامه ریزی و اقدام برای بازسازی و توسعه اقتصادی خرسندم و این پیروزی ارزشمند را به دولت و ملت عراق صمیمانه تبریک می‌گویم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در این نبرد، در حمایت از مردم و دولت عراق در برابر تروریست‌های تکفیری، درخواست دولت عراق را اجابت و کمک‌های خود را در اختیار دولت و ملت عراق قرار داد، اظهار داشت: ایران همواره از استقلال، وحدت سرزمینی و ملی، ثبات سیاسی، امنیتی و توسعه اقتصادی عراق حمایت کرده و در دوران پسا داعش نیز نقش حمایتی و سازنده خود را در مسیر کمک به بازسازی و توسعه اقتصادی عراق حفظ خواهد کرد.

جهانگیری تصریح کرد: عراق به واسطه عبور موفقیت آمیز از چالش‌ها و با پیگیری روند سیاسی مبتنی بر مردم سالاری، در جهت استقرار و ثبات سیاسی حرکت کرده و وارد مرحله بازسازی شده است. جمهوری اسلامی ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورهایی می‌داند که به استقلال و حاکمیت ملی این کشور پایبند بوده و به خواست و رأی ملت عراق احترام می‌گذارد. بر این اساس در مسیر سرعت بخشیدن به بازسازی عراق و توسعه اقتصادی این کشور، آمادگی همکاری دو و یا چند جانبه را منطبق با سیاست‌های تعریف شده دولت عراق داریم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: شرکت‌های معتبر ایرانی و صاحب تجربه در بازار عراق نیز آماده تشکیل شرکت‌های مشترک با همتایان عراقی و طرف‌های سوم به منظور اجرای پروژه‌های مشترک در عراق هستند.

جهانگیری فشارهای خودخواهانه و غیرقانونی و یکجانبه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و ملت ایران و عراق را خلاف منافع دو کشور توصیف کرد و خاطرنشان کرد: ایران و عراق تصمیم گرفته اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه، روابطی دوستانه و مستحکم مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند. خوشبختانه همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق در سال‌های اخیر روند رو به رشد قابل توجهی داشته و به رقم ۱۲ میلیارد دلار در سال رسیده است.

وی تاکید کرد: راهبرد دو طرف در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی رسیدن به رقم ۲۰ میلیارد دلار روابط تجاری در سال ۱۴۰۰ است. تحقق این مهم، نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص‌های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد.

معاون اول رئیس جمهور محصولات پلیمری و فراورده‌های آن، شیر و محصولات لبنی، ماشین آلات و به ویژه برق و گاز را از مهمترین کالاهای صادراتی حال حاضر ایران به عراق عنوان کرد و گفت: در بخش گردشگری نیز شاهد رفت و آمد حدود ۷ میلیون گردشگر در سال بین دو کشور هستیم که نیمی از این رقم شهروندان عراقی هستند که برای زیارت، گردش و درمان به ایران سفر می‌کنند. این موضوع به خوبی بیانگر تمایل ملت‌های ایران و عراق برای ارتباط با یکدیگر و نشانی از شوق مردم دو کشور برای استفاده از جاذبه‌های طبیعی و استفاده از میراث فرهنگی مشترک است.

جهانگیری مراسم راهپیمایی اربعین را نماد مهمی از ظرفیت‌های کلان همکاری‌های فرهنگی و دینی بین دو کشور دانست و افزود: از مهمان نوازی گرم و صمیمانه دولت و مردم عزیز عراق برای مراسم اربعین سال‌های گذشته قدردانی می‌کنم و امیدوارم با همکاری گسترده و صمیمانه دو طرف، مراسم اربعین سالجاری با شکوه‌تر از همیشه برگزار شود.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید بدانند که خواست غیرقانونی آن‌ها برای محدود کردن روابط دو ملت با اراده ده‌ها میلیون ایرانی و عراقی منجر به شکست خواهد شد و نفرت فزاینده از آمریکا را در بین ملت‌های منطقه افزایش خواهد داد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: انتظار است بعد از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و حضور نخست وزیر دولت عراق در ایران، آن هم به فاصله کمتر از یک ماه، همکاری‌های دو کشور در تمامی سطوح و ابعاد افزایش یابد. توافقات به دست آمده در سفر ماه گذشته دکتر روحانی، زیربنای همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را تقویت خواهد کرد و ساختارهای خوبی را برای نهادینه شدن این همکاری‌ها ایجاد می‌کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از تلاش‌های مقامات دو کشور، به ویژه جناب آقای عادل عبدالمهدی قدردانی کنم. مطمئنا تدوام اجرای توافقات مهمی چون، لایروبی اروند رود بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، ترسیم نقشه راه همکاری‌های بانکی، ادامه صادرات برق و گاز ایران به عراق، همکاری‌های بهداشتی-درمانی، همکاری‌های نفتی، اتصال خط آهن شلمچه-بصره و تسهیل روادید برای تجار و بازرگانان و رایگان شدن روادید برای اتباع دو کشور که این مهم از سوی طرفین عملیاتی شده و گشایشی نیز برای سایر حوزه‌ها باشد، نیاز به پیگیری و حمایت مقامات عالیرتبه و نقش آفرینی فعالان اقتصادی دو کشور دارد.

وی گفت: در کنار این توافقات مهم، کارگشا و راهبردی، بسترهای زیاد دیگری را می‌توان برای دو کشور برشمرد. یکی از بسترهای مهم همکاری دو کشور در حوزه فنی و مهندسی است. در این رابطه شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند تا در روند بازسازی عراق مشارکت فعال داشته باشند.

جهانگیری با تاکید بر همکاری‌های استان‌های مرزی بویژه بازگشایی مرز خسروی و سفر تجار و مسافران از استان کرمانشاه ایران و دیاله عراق، ضرورت رفع موانع گمرکی، تقویت گذرگاه ها، حمل و نقل جاده‌ای و رفع موانع فعالیت میان تجار را یاد آور شد و گفت: توافقات اخیر میان ایران و عراق زمینه ساز گسترش روابط دوجانبه در ابعاد مختلف خواهد بود که نه تنها به نفع مردم دو کشور بلکه به نفع صلح، ثبات و توسعه منطقه خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور افزود: یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار، ثبات و امنیت منطقه، ایجاد راهکارها و همکاری‌های مشترک و عقد پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای است. ایران معتقد است که ظرفیت‌های لازم برای ایجاد چنین همکاری‌هایی در بحث انتقال برق، احداث مسیرهای ترانزیتی، جاده‌ای و ریلی وجود دارد که با حضور بخش‌های خصوصی دو کشور و پشتیبانی دولت‌های عراق و ایران مبنای محکمی برای ایجاد ارتباط بین منافع ملت‌های منطقه و ایجاد نظم منطقه‌ای خواهد شد.

وی با اعلام آمادگی ایران برای به مشارکت گذاشتن ظرفیت‌ها و تجربیات خود در این زمینه با عراق و دیگر همسایگان، گفت: در نشست‌های بین المللی هم اعلام کرده ایم که مسیرهای ترانزیتی ایران به عنوان کریدوری امن، ارزان و کوتاه به منظور انتقال تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه لازم در مسیر تحقق اهداف بازسازی عراق برای همه کشورهای علاقمند قابل بهره برداری خواهد بود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز در این نشست ضمن تسلیت به مردم نجیب و شجاع ایران به دلیل حادثه سیل و جان باختن تعدادی از هموطنان کشورمان، به ارتباط وثیق و گسترده میان دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق اشاره کرد و گفت: تبادل هیات‌های بلندپایه و نیز سفر میلیون‌ها شهروند ایرانی و عراقی نشان از عمق روابط راهبردی و عمیق دو کشور دارد.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر در حوزه علوم و فناوری‌های نوین پیشرفت‌های چشمگیری بدست آورده است، تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران همواره در فهرست بهترین نهادهای تحقیقی دنیا هستند که قابل ستایش است.

وی با اشاره به فرازی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته با ایشان مبنی بر اینکه «به علم توجه ویژه‌ای داشته باشید»، خواستار برنامه ریزی گسترده برای پیشرفته و علمی شدن سازو کارهای مختلف در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور شد.

عبدالمهدی به خسارات فراوانی که به منطقه و دو کشور بخاطر جنگ‌های متعدد وارد شده اشاره کرد و با بیان اینکه این جنگ‌های نحس و نامیمون، زیرساخت‌ها و توانمندی‌های کشورهای منطقه را تخریب کرده است، گفت: این یک واقعیت است که کسانی هستند که نمی‌خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند.

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه ایران و عراق منجر به توسعه و پیشرفت منطقه خواهد شد، خاطرنشان ساخت: این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که امنیت واقعی در منطقه حکمفرما شود. زیرا اگر امنیت از بین برود هر دستاورد بزرگی که هم ایجاد شده باشد در مدت کوتاهی دوباره تخریب خواهد شد.

وی گفت: عراق به دنبال روابط مسالمت آمیز با همه کشورها بویژه همسایگان خود است تا امنیت را به منطقه بازگرداند. اگر امنیت در منطقه برقرار شود ما قادر خواهیم بود تا فعالیت‌های خود را در حوزه حمل و نقل به یکدیگر متصل کرده و شاهد اتصال ایران به دریای مدیترانه باشیم.

عبدالمهدی با یادآوری این نکته که ایران و عراق مهد مهمترین و قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان بوده اند و می‌توانند آن پیشرفت‌ها را دوباره احیا کنند، بر تعامل با دنیا و سازگار شدن با سازوکارهای پیرامونی در همه حوزه‌ها به منظور بهبود فضای سیاسی و اقتصادی دو کشور شد.

نخست وزیر عراق یکبار دیگر از مهمان نوازی دولت و ملت ایران در این سفر قدردانی و اظهار امیدواری کرد در نشست تجار و سفرهای آتی مقامات دو کشور موانع پیش روی توسعه روابط دوجانبه هرچه سریعتر برطرف شود.

در این نشست وزرای صنعت، معدن و تجارت و نیروی ایران و وزیر بازرگانی عراق و نیز رئیس اتاق بازرگانی ایران و نائب رئیس اتاق بازرگانی عراق دیدگاه‌های خود در خصوص اهمیت گسترش مناسبات، رفع موانع، اقدامات انجام شده و پیگیری توافقات صورت گرفته اعلام کردند و خواستار توسعه روابط فیمابین در چارچوب کمیسیون مشترک شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.