اکسپرس گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی به نتایج انتخابات شهرداری‌ها که ماه گذشته برگزار شد اعتراض کرد و از وقوع "جرایم سازمان‌یافته" در شمارش صندوق‌های رأی استانبول خبر داد. به دنبال از دست دادن اکثریت آرای حزب حاکم در شهر استانبول که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود، اردوغان خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده است. حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار در بیست و پنج سال اخیر اکثریت را در استانبول و آنکارا از دست داده است.

سخنان اردوغان باعث شد تا نگرانی معامله گران از آینده سیاسی ترکیه تشدید شود و در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارزی، ارزش لیر با کاهشی مجدد مواجه شود. هر دلار به ازای ۵.۶۸۴۳ لیر و هر پوند به ازای ۶.۴۰۴۱ لیر مبادله شد. تابلوهای صرافی استانبول عدد ۷.۴۳۳۴ لیر را در مقابل هر پوند و ۵.۶۹۱۲ لیر را در مقابل هر فرانک نشان دادند.

این کاهش یک درصدی ارزش لیر در برابر دلار باعث شد تا پول ملی ترکیه در پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر خود در برابر دلار قرار گیرد. پیور متیس، استراتژیست ارزی در "روبو بانک" گفت: در آغاز معاملات هفتگی، لیر ترکیه در یکی از ضعیف‌ترین موقعیت‌های اخیر خود به دلیل افزایش نگرانی‌ها از تنش‌های سیاسی در روزهای پیش رو قرار گرفته است.

کاهش ارزش لیر که از هفته گذشته آغاز شده است نگرانی‌های معامله گران نسبت به تکرار روند سال گذشته را تشدید کرده است. سال گذشته و به دنبال دستگیری یک تبعه آمریکایی در ترکیه به اتهام جاسوسی که به تحریم این کشور توسط آمریکا انجامید، ارزش لیر در برابر دلار حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و شاخص بورس استانبول با کاهش محسوسی مواجه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.