خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این قانون هفته گذشته با عجله در هر دو مجلس پارلمان تصویب و با مخالفت دولت لندن مواجه شده است. دولت ترزا می، نخست وزیر انگلیس معتقد است این قانون می‌تواند فرصت برای مذاکره با اتحادیه اروپا را محدود سازد.

 

آندریا لیدسام نماینده دولت در پارلمان به قانون‌گذاران گفت: این یک آشفتگی عظیم است. من اساساً با این مساله مخالف هستم به این دلیل که این اقدام کاملاً غیرمتعارف است.

رئیس حزب کارگر و صاحب این پیش‌نویس قانون نیز گفت، دو مجلس پارلمان انگلیس امروز به این نتیجه رسیده‌اند که خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا تاثیر منفی بر فرصت‌های شغلی و صنعت و امنیت ملی خواهد داشت.

این قانون با ابتکار عمل قانون‌گذاران پارلمان انگلیس تصویب شد؛ اقدامی که نظم معمول را که در آن پارلمان در خصوص قانون پیشنهاد شده از سوی دولت مذاکره و آن را تصویب می‌کند، برهم می‌زند.

 

در نتیجه این قانون، دولت باید امروز (سه‌شنبه) پیشنهادی را به پارلمان در خصوص تنظیم یک تاخیر ارائه دهد که این مساله را روز چهارشنبه در نشست اتحادیه اروپا درخواست خواهد کرد.

 

قانون‌گذاران انگلیسی اجازه خواهند داشت تا در خصوص این مساله رای‌گیری و پیشنهادات خود را در خصوص مدت این تاخیر ابراز کنند.

 

این مساله به دولت اجازه می‌دهد تا به دنبال تمدید ضرب‌الاجل ۲۲ مه باشد. ترزا می خواستار یک تاخیر تا تاریخ ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) شده است اما بدون شک تصمیم‌گیری در خصوص این مساله به رهبران اتحادیه اروپا بستگی دارد.

 

هنگامی که ضرب‌الاجل در روز جمعه برای انگلیس پایان یابد، این قانون عملاً از یک بریگزیت بدون توافق جلوگیری نمی‌کند، چرا که اگر انگلیس و اتحادیه اروپا نتوانند در جریان نشست روز چهارشنبه در خصوص یک تمدید به توافق برسند، این یک قصور قانونی محسوب می‌شود.

 

انگلیس همچنین می‌تواند انتخاب کند که با فسخ ماده قانون ۵۰ کل روند بریگزیت را متوقف سازد؛ ماده قانونی که روند رسمی برای کشورهای عضو که خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند، محسوب می‌شود.

 

در همین حال روزنامه تلگراف گزارش داد که ترزا می در نظر دارد از قانون‌گذاران بخواهد تا در خصوص اینکه آیا رفراندوم بریگزیت دومی با هدف شکستن بن‌بست در مذاکرات با حزب اپوزسیون کارگر برگزار شود یا خیر، رای‌گیری کنند.

 

روزنامه تلگراف گفت: ترزا می روز دوشنبه با تعدادی از وزرای خود در خصوص ایده پیشنهاد به رای گذاشتن توافقش مذاکره کرد. این روزنامه همچنین گزارش داد که نماینده ارشد ترزا می در پارلمان مطمئن است که دولت از تعداد رای کافی برای شکست دادن هرگونه تلاش برای برگزاری رفراندوم دوم برخوردار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.