آناتولی گزارش داد، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان دوشنبه‌شب ریاست نشست دفتر رهبری حزب حاکم این کشور را برعهده گرفت.

وی در این نشست گفت: حفظ ثبات وطن اولویت اصلی ماست و مردم سودان مستحق این هستند که در کشوری امن زندگی کنند و این مسئولیت من است. مذاکره تنها راه حل مشکلات سودان است.

وی بر لزوم حمایت از وطن در برابر کسانی که برای تغییر اوضاع سودان با بیگانگان توطئه می‌کنند، تأکید کرد.

البشیر گفت: سودانی‌ها قوی‌تر و متعهدتر این بحران را پشت سر خواهند گذاشت.

این نشست درحالی با ریاست البشیر برگزار شده که وی اوایل مارس به خاطر فشارهای مردمی اختیارات حزبی‌اش را به معاونش واگذار کرد.

حزب حاکم سودان حمایت خود را از تصمیمات البشیر اعلام کرد.

البشیر ۲۲ فوریه در کشور حالت فوق‌العاده اعلام و دولت وفاق ملی و دولت‌های محلی را منحل کرد. وی احزاب، جوانان و گروه‌های مسلح را به مذاکره دعوت کرد.

حزب حاکم سودان اوایل مارس اعلام کرد که البشیر اختیاراتش را به معاونش احمد محمد هارون تا زمان برگزاری کنگره ملی این حزب واگذار کرده است.

ادامه تحصن مقابل مقر فرماندهی ارتش و کشته شدن یک معترض دیگر

این در حالی است که برای سومین روز متوالی هزاران سودانی در مقابل مقر فرماندهی ستاد ارتش در خارطوم با هدف فشار آوردن بر عمر البشیر برای استعفا از سمت ریاست‌جمهوری تجمع کرده‌اند. این درحالی است که البشیر می‌گوید صندوق انتخابات تعیین کننده این مساله است.

وزارت کشور سودان دوشنبه اعلام کرد که طی اعتراضات دو روز اخیر هفت تن کشته شده‌اند.

اما کمیته مرکزی پزشکان سودان امروز (سه‌شنبه) از قتل یک تظاهرکننده دیگر در اعتراضات ام درمان در غرب خارطوم خبر داد. با کشته شدن این هشت تن تعداد کشته‌شدگان از زمان آغاز اعتراضات به ۴۰ تن می‌رسد هرچند که عفو بین‌الملل ۱۱ فوریه تعداد کشته‌شدگان را ۵۲ تن اعلام کرده بود.

اعتراضات سودان وارد ماه چهارم شده و سودانی‌ها ابتدا علیه گرانی تظاهرات کردند و بعد خواهان برکناری البشیر شدند.

درخواست گوترش برای توقف خشونت

در این راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طرف‌های سودانی را به خویشتن‌داری و ممانعت از خشونت دعوت کرد.

وی بر آمادگی سازمان ملل برای حمایت از توافق سودانی‌ها جهت حل مسالمت‌آمیز بحران تأکید کرد و از دولت سودان خواست فضای مناسبی را برای حل اوضاع کنونی و مذاکره فراگیر فراهم کند.

اظهارات دولت سودان درباره تصمیم البشیر برای "تحویل قدرت به ارتش"

حسن اسماعیل، سخنگوی دولت سودان اعلام کرد که عمر البشیر قصد ندارد قدرت را به ارتش تحویل دهد.

اظهارات اسماعیل در واکنش به اخبار شبکه الشروق است که اعلام کرده بود که البشیر می‌خواهد قدرت را به ارتش واگذار کند.

اسماعیل گفت: این اخبار صحت ندارند و این موضوع به هیچ وجه مورد بحث قرار نگرفته است. هدف چنین ادعاهایی ایجاد آشوب در میان شهروندان است.

پاسخ وزارت دفاع به درخواست معترضان برای مذاکره با ارتش

وزارت دفاع سودان به درخواست معترضان برای مذاکره با ارتش پاسخ داد.

عوض محمد احمد بن عوف، وزیر دفاع سودان طرف‌هایی را به سوءاستفاده از اوضاع کنونی کشور برای ایجاد اختلاف میان نیروهای مسلح و فتنه بین بخش‌های دستگاه امنیتی متهم کرد.

این اظهارات در پاسخ به درخواست ائتلاف آزادی و تغییر که رهبری اعتراضات در سودان را در دست دارد برای "ارتباط مستقیم" با فرماندهی نیروهای مسلح جهت ایجاد شرایط مناسب برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ایراد شد.

بن عوف گفت: نیروهای مسلح سوپاپ اطمینان و امنیت کشور هستند و هرگز درباره امنیت، وحدت و رهبری کشور کوتاهی نمی‌کنند. نیروهای مسلح علیه آرمان‌ها و آرزوهای شهروندان نیستند اما هرگز نمی‌گذارند کشور به سمت آشوب کشیده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.