ریچارد نفیو، سیاستمدار و پژوهشگر آمریکایی که از طراحان اصلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران است در پی اقدام خصمانه آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی با انتشار چند پیام توییتری به آن واکنش نشان داد.

ریچارد نفیو در صفحه توئیتر خود نوشت: " خب، طرفداران می‌توانند این اقدام را جشن بگیرند اما این به موجب افزایش چشمگیر فشار نخواهد شد و به طور حتم خطر را به طرز قابل اهمیتی افزایش می‌دهد. اما واقعیت ماجرا انگیزه نه چندان پنهان (این اقدام) است و آن مسموم کردن روابط است تا مذاکرات در آینده با جمهوری اسلامی غیر ممکن شود".

وی در ادامه با اشاره به گزارشی از وال استریت ژورنال درباره این اقدام نوشت: " وای خدا را بابت این شکر. حالا دیگر سپاه پاسداران قادر نخواهد بود تا به سوریه سفر کند. حالا ما می‌توانیم سراغ کسانی برویم که با سپاه پاسداران داد و ستد و از آن حمایت می‌کنند".

این سیاستمدار آمریکایی در ادامه انتقادهای خود از اقدام کاخ سفید علیه ایران نوشت: "به نظر می‌رسد که متوقف کردن مورد اول (سفر سپاه به سوریه) برای ما دشوار است و این موضوع اسد را قانع نخواهد کرد تا به آن‌ها بگوید که به خانه بازگردند. درباره مورد دوم (متوقف کردن حمایت از سپاه پاسداران) هم اگر با مؤسسه‌های بازرگانی خارجی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ صحبت کرده بودید و آن‌ها از شما نمی‌پرسیدند که چگونه بخاطر ترس از تحریم‌های آمریکا از سپاه پاسداران ایران دوری کنند، در خواب به سر می‌بردید.

نفیو افزود: " فکر کنم بالاخره با این (اقدام) بتوانیم باعث شویم تا سعودی‌ها، اماراتی‌ها و اسرائیلی‌ها تهدید سپاه پاسداران ایران را جدی بگیرند. خب حالا می‌شود بگوییم کاری انجام داده‌ایم که اوبامای لعنتی (و بوش و کلینتون و اچ‌دبل‌یو بوش و ریگان) انجام ندادند! "

وی در آخر راهبردهای دولت ترامپ را در اتخاذ تصمیم‌ها مسخره کرد و گفت: "واقعاً که مشاوره دادن به ترامپ در امور ایران باید سرگرم‌کننده باشد. فقط کافی است بگویی "اوباما این کار را انجام نداده است" و بعد می‌توان بقیه یادداشت خود را با عکس‌های گربه پر کنی".

به گزارش ایسنا، آمریکا در راستای سیاست‌های ایران‌هراسانه خود روز گذشته نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این نخستین باری است که نام یکی از واحدهای نظامی کشوری در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز آمریکا اعلام کرد که رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.