شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی به‌نقل از چند منبع آگاه اعلام کرده است که تعدادی از مقام‌های پنتاگون و وزیر خارجه آمریکا به‌طور خصوصی از دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده به‌خاطر عدم صدور ضرب‌الاجل قاطع به آنکارا درباره قرارداد خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ از روسیه به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

این در شرایطی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر بر عزم آنکارا برای خریداری سامانه‌های موشکی اس۴۰۰ از روسیه تأکید کرده و گفته است که آمریکا نتوانسته قرارداد سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به ترکیه پیشنهاد دهد که قابل مقایسه با قرارداد پیشنهادی روسیه باشد.

به‌گفته اردوغان؛ ترکیه قرار است در ماه جولای سامانه موشکی اس۴۰۰ را از روسیه تحویل بگیرد.

این شبکه تلویزیونی به‌نقل از منابع آگاه افزود: مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا، مایک پامپئو وزیر خارجه و پاتریک شاناهان وزیر موقت دفاع آمریکا نگرانی خود را نسبت به اقدام ترکیه در خریداری سامانه موشکی اس۴۰۰ از روسیه اعلام کرده‌اند.

منابع آگاه اضافه کردند: مقام‌های ارشد وزارت خارجه و دفاع آمریکا طی ماه‌های گذشته بارها هشدار داده‌اند که ترکیه ممکن است سامانه موشکی روسی را به سامانه پاتریوت ترجیح دهد، سامانه روسی که هیچ گونه همخوانی و انطباقی با سامانه‌های دفاعی ناتو ندارد.

اردوغان روز دوشنبه در کنفرانس خبری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر تصمیم آنکارا برای خریداری سامانه اس۴۰۰ تأکید کرد و گفت: این تصمیم حق حاکمیتی ترکیه است و کسی نمی‌تواند از آنکارا بخواهد تا از این قرارداد با مسکو چشم‌پوشی کند.

اردوغان همچنین تلاش‌های واشنگتن برای مجبور کردن آنکارا در لغو قرارداد تسلیحاتی با روسیه را محکوم کرده است. وی خواستار تحویل به‌موقع جنگنده‌های اف۳۵ آمریکا به ترکیه شده است.

مقام‌های آمریکایی بارها تهدید کرده‌اند که تحویل جنگنده‌های اف۳۵ به ترکیه را متوقف خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.