احمد صادقی در نشست جلسه امروز با اعضای شورای‌عالی استان‌ها اظهار داشت: کشور ما شاهد بارش‌های زیادی است اما در برخی نقاط این بارشها تبدیل به بحران و مشکلاتی را برای هموطنانمان ایجاد کرده اما باید به این نکته توجه شود که همه این بارش‌ها متاثر از تغییرات اقلیمی بوده و قابل پیش‌بینی هستند. ایران وارد سال‌های ترسالی شده و دوران خشکسالی به پایان رسیده است.

صادقی ادامه داد: بارش‌های اخیر ۲۶۷ میلیمتر بارش داشته‌ایم که در مقایسه با بلندمدت بارش‌ها حدود ۸۰ میلیمتر افزایش داشته است. در حقیقت ما وارد وضعیتی شدیم که بارش‌ها به حد نرمال رسید. قطعا با وجود بارش‌های اخیر در تهران نیز سیل باید جاری می‌شد اما بررسیهای تاریخی که از سیل های گذشته تهران انجام دادیم آخرین سیل در سال ۱۳۹۴ در کن با بارش ۳۰ میلیمتر در ۱۰ دقیقه بود که باعث کشته شدن ۶ نفر شد اما در بارش های اخیر در این شهرستان سیلی نداشته ایم و این علت به عوامل مختلفی ارتباط پیدا کرده است ما در مهرماه سال ۱۳۹۷ در شهرداری تهران موضوع احتمال بارش های گسترده را مطرح کردیم و خود را برای سیل آماده کرده بودیم و نخستین کاری که انجام شد توسط معاونت خدمات شهری تهران لایروبی رود دره ها و انحار و کانالها به طول ۵۳۰ کیلومتر در مدت سه ماه بود که انجام شد و در کنار آن اصلاح انحار و دیوارهای تخریب شده رودخانه پیگیری شد.

رییس سابق سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: در مسیر رود درهای تهران پل‌های بسیاری داشتیم که خود به عنوان موانع فیزیکی می توانست موجب ایجاد سیل شود این موارد از قبل مورد مطالعه قرار گرفت و نقاط بحران‌زا شناسایی شد.

صادقی اضافه کرد: ۱۱۰ نقطه آسیب پذیر و ۱۰ هزار نقطه آب گیر براساس سوابق گذشته در تهران همچنین براساس تماس های تلفنی به سامانه ۱۳۷ شناسایی و اصلاح شد. نقشه های لازم در این حوزه ها تهیه شده و بحث آموزش مردم نیز مورد پیگیری قرار گرفت.و از طریق ارسال پیامک برای افرادی که در محدودهای خطر بودند اعلام خطر شد.

وی تصریح کرد: نقشه بازه خطرپذیری تهران تهیه شد و مشخص شد که اگر سیل وارد تهران شود چه نقاطی تحت تاثیر قرار می گیرد که این امر یکی از اقدامات خوبی بود که در این شهر صورت گرفت و همچنین محدوده حریم و بستر رودخانه ها مشخص شد تا از ساخت و ساز در آنها جلوگیری شود.

صادقی عنوان کرد: تفاهمنامه میان وزارت نیرو با شورا در شهرداری تهران که براساس این تفاهمنامه هماهنگی مدیریت سیلاب در شهر تهران تشکیل شد و چهار کمیته اجرایی ، حفاظ و آزاد سازی بسترها و حریم ها طرح جامع آبهای سطحی در ساماندهی رودخانه ها و مسیل ها تعیین خط بستر و حریم رودخانه ها و پهنه بندی سیل و کمیته هشدار و مدیریت سیلاب برای جلوگیری از سیل در تهران تشکیل و کارها در غالب این چهار کمیته پیگیری شد.

وی گفت: سیل مانند زلزله نیست که بی خبر باشد و از قبل قابل پیش بینی است و می توان هشدارها  را از ساعات قبل اعلام کرد.

صادقی در پایان افزود: معادن شن و ماسه در تهران گودهای بسیاری ایجاد کرده که در کنار آنها رودخانه کن بدی آب بسیار بالایی وجود دارد و کافی بود که دربارش های اخیر براساس افزایش حجم آب این رودخانه به معادن شن و ماسه سرریز شود تا زیر فرودگاه مهرآباد شاهد فرونشست می شدیم و اتفاق بدی رخ می‌داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.