وزیر دفاع سودان که سمت معاون اولی ریاست جمهوری را هم بر عهده دارد ، همچنین از تشکیل یک شورای عالی امنیتی خبر داد که به مدت ۲ سال اداره امور کشور را برعهده خواهد گرفت .

وی افزود : مردم از دسامبر گذشته در راه پیمایی های مسالمت آمیز با هدف بهبود اوضاع مشارکت کردند اما دولت چیزی جز وعده های دروغین به آنها نداد.

ابنعوف گفت : کمیته امنیتی ضمن عذرخواهی از قربانیان ، تضمین می کند که بحران را مدیریت خواهد کرد .

به گفته وی کمیته عالی امنیتی برای مدتی به فسادها و سوء مدیریت ها رسیدگی خواهد کرد و ارتش موضوع فساد و نبود فرصت های برابر برای مردم را پیگیری خواهد کرد.

ابنعوف با بیان اینکه عمر البشیر دستگیر و در یک مکان امن از وی حفاظت می شود تاکید کرد که تمامی زندانیان سیاسی به زودی آزاد می شوند و به مدت یک ماه در سراسر کشور از ۱۰ شب تا ۴ صبح محدودیت رفت و آمد برقرار می شود.

وی گفت که به تمامی کشورهای جهان اطمینان می دهیم که به تعهدات بین المللی خود پایبند هستیم و ادامه کار سفارت خانه ها و هیات های دیپلماتیک را تضمین می کنیم .

وزیر دفاع سودان همچنین با بیان اینکه از این پس به قانون اساسی موجود عمل نمی شود از انحلال شورای وزیران ، شوراهای قانون گذاری ولایات و شورای ملی این کشور خبر داد.

معترضان سودانی از ماه دسامبر گذشته با حضور در خیابان های کشور خواستار قطع حمایت ارتش و برکناری البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور، شدند .

در حالی که نیروهای امنیتی سودان روز شنبه گذشته برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌ آور و گلوله های پلاستیک استفاده کردند و چندین نفر را بازداشت کردند، هزاران تظاهر‌کننده توانستند برای نخستین بار خود را به مقابل مقر فرماندهی ارتش، در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری برسانند.

تظاهرات شنبه به مناسبت سی و چهارمین سالگرد کودتای سودان برگزار شد که طی آن &#۳۹;جعفر نمیری&#۳۹;، رئیس ‌جمهوری وقت، برکنار شد.

اقتصاد سودان از سال‌ ها پیش، به ویژه طی ۲۰ سال گذشته که آمریکا دولت البشیر را به اتهام حمایت از تروریسم با تحریم‌ های متعدد روبرو کرد، با رکود و کسادی دست و پنجه نرم می کند.

البشیر از ۱۹۸۹ قدرت را در سودان به دست گرفت و دیوان بین‌ المللی کیفری، در پی شکایات نهادهای مدافع حقوق بشر، او را در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ارتکاب جنایت علیه بشریت محکوم و حکم جلب او را صادر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.